Sivut

tiistai 28. helmikuuta 2012

Taittopyörien kategorisointia



Mikä auto on paras? Millainen tietokone kannattaa hankkia? Kannattaako ostaa tämä maastopyörä? Onko tämä taittopyörä hyvä? Edeltäviin kysymyksiin ei ole olemassa yhtä kaiken kattavaa vastausta. Vastaus riippuu aina kysyjän tarpeista. Yaris ja Land Rover on sunniteltu erilaisiin käyttötarkoituksiin, niin on myös Bike Friday Pocket Sport ja Brompton M3R.
Yön pimeinä tunteina pohdiskelin, kuinka taittopyöriä voisi luokitella. Ajattelin ensimmäiseksi luoda luokat, joihin pyörät sijoitettaisiin. Perustuisivatko luokat rakenteeseen vai käyttötarkoitukseen? En osannut päättää, joten valitsin erilaisen lähestymistavan. Päätin sijoittaa pyörät XY-koordinaatistoon ajettavuuden ja taitettavuuden perusteella. Pähkäilyn lopputuloksena oli kaavio, johon on sijoitettu meidän omistamat taittopyörät.
Vaakatasossa x-akselilla on arvioitu pyörän taitettavuutta. Pyörälle on annettu pisteitä painon, taittomekanismin toimivuuden, taittamisen helppouden, taitoksen muodon ja hallittavuuden mukaan. X-akselin oikeaan laitaan sijoittuvat pyörät ovat helppoja taittaa, keveitä, paketti on taitettuna siisti, paketti pysyy kasassa ja sitä on helppo liikutella likaamatta vaatteitaan. Oikeasta laidasta löytyy siis täydelliset pyörät julkiseen liikenteeseen ja jatkuvasti taiteltaviksi.
Y-akselilla on pyöriä on arvioitu ajettavuuden perusteella. Ajettavuuteen vaikuttaa renkaiden koko, ajoasento, ajoasennon säätömahdollisuudet, tavaroiden kuljettaminen, vaihteiden lukumäärä, subjektiivinen ajotuntuma ja arvio siitä, kuinka pitkälle pyörällä ajaisi päivän aikana hymyillen. Taulukon ylälaidasta löytyy siis pyörät, jotka soveltuvat esimerksi retkeilykäyttöön tai ”oikean” pyörän korvaajiksi.
Koordinaatistoon muodostuu karkea nelikenttä. Nelikentän vasemmassa yläkulmassa on pyörät, jotka ovat erinomaisia ajonominaisuuksiltaan mutta ovat eivät syystä tai toisesta sovellu päivittäiseen käyttöön joukkoliikenteessä.
Oikeassa alakulmassa ovat taas pyörät, jotka eivät loista ajo-ominaisuuksillaan, mutta ovat erinomaisen kevyitä ja helposti taitettavia ja kuljetettavia pyöriä. Pyörät soveltuvat siis hyvin päivittäiseksi junan jatkeeksi lyhyitä matkoja varten.
Oikeassa yläkulmassa on taittopyörien Eldorado tai Graalin malja, eli pyörä jossa kummatkin ominaisuudet ovat huippu luokkaa. Pyörä on erinomainen ajaa ja taittomekanismi on helppo, pyörä taituu pieneen tilaan ja on kevyt. Taittopyörät ovat kuitenkin aina kompromisseja, joten uskon, että aivan oikeaan yläkulmaan ei taida olla montakaan ehdokasta.
Vasen alakulma on varattu fiaskoille, flopeilla ja vitseille eli toisin sanoen pyörille, joita ei ikinä olisi pitänyt laittaa sarjatuotantoon. Pyörissä on heikot ajo-ominaisuudet ja taittaminen on jollain tavalla puutteellista.

Millainen sinun pyöräsi on? Kommentoi tai lähetä spostia, niin lisätään taulukkoon mukaan. Arviothan ovat subjektiivisia (ainakin tällä hetkellä). Jos useampi ihminen innostuisi arvioimaan omaa pyöräänsä, voisimme sopia mahdollisimman objektiiviset kriteerit ja tehdä vaikka Google Docsiin taulukon, jota kukin voisi päivittää oman pyöränsä osalta. Osallistukaa taittopyöräilijät!
Dahon Speed Tr
Ajettavuus
Renkaat: 20”, runkoon mahtuu leveät Schwalben Big Apple renkaat 8
Ajoasento: Ajoasento on verrattaen retkimäinen ja asentoa voi säätää muuttamalla Aberhallo-stemmin asentoa. Tangossa on Ergon gripit ja nousukahvat. 7
Tavaran kuljettaminen: Pyörässä on vakiona tukeva tarakka ja etäräkki. Emäputkessa on kiinnike Klick-Fix -etulaukkutelineelle. 10
Vaihteet: Sram Dualdrive takanapa ja Sram X7-takavaihtaja. 24 vaihdetta. 9
Ajotuntuma: Pyörässä on pitkä akseliväli, joten pyörä käyttäytyy rauhallisesti. Hyvät vaihteet ja miellyttävä ajoasento tekevät pyörästä hyvän matkapyörän. Nousukahvat antavat toisen ajoasennon. Taittuva emäputki pitää outoa naksetta seisaaltaan ajaessa ja notkuu hieman.  Suurella ilmatilalla olevat renkaat vaimentavat tien epätasaisuuksia ja rullaavat hyvin. Ajaisin pyörällä niin kauas kuin jalkoja riittää. Dahon ei ole niin monipuolinen kuin BF  8
Keskiarvo: 8,4
Taitettavuus:
Paino: Pyörä on kohtuulisen painava, noin 15 kg. 6
Taittomekanismin toimivuus: Taittaminen on helppoa ja nopeaa. Pyörä on kuitenkin kohtuu iso, joten rungon taittaminen vaatii tilaa ja harjoittelua, että se sujuu helposti. Myönnän, että en ole Dahon-tyylisen taittamisen suosija, joten selkeästi vaikuttaa arviooni. 7
Taitoksen muoto ja hallittavuus: Dahon Speed Tr on taitettunakin mielestäni iso pyörä. Kokonsa tähden pyörää on vaikea sijoittaa esimerkiksi Intercityn lukollisiin kaappeihin tai lähiliikennejunien matkustamoon. Ketjut jäävät taitoksen ulkopuolelle. Pyörä pysyy hyvin pystyssä taittettunakin. Taitosta on helppo hallita, JOS on riittävän vahva ja omaa riittävän pitkät kädet. Pyörää pysyy taitettuna magneettien ja lukkojen avulla. 5
Keskiarvo: 6
Bike Friday Pocket Sport
Ajettavuus
Renkaat: 20”, runkoon mahtuu 1,5” renkaat, mutta maantierenkaatkin ovat kuin kotonaan. 8
Ajoasento: Pocket Sportissa on vakiona droppitanko, joka takaa useita ajoasentoja. Ergonomisesti muotoiltu tanko on miellyttävä myös alaotteelta. Ajoasentoa voi muuttaa emäutken korkeutta säätämällä ja vaihtamalla stemmiä. Ajoasennon voi säätää juuri haluamakseen. 10
Tavaran kuljettaminen: Pyörässä on kiinnikkeet sekä tarakkaa että eturäkkiä varten. 9
Vaihteet: 3x8 Shimano Alivio. 9
Ajotuntuma: Pyörässä on pitkä akseliväli. Useita ajoasentoja. Pyörään voi hyvällä omalla tunnolla laittaa retki- tai maantierenkaat. Ajoasennon saa säädettyä juuri mieleisekseen. Runko notkuu vain vähän. Ajan vaikka auringon nousuun. 9
Keskiarvo: 9
Taitettavuus:
Paino: Pyörä painaa ilman räkkejä noin 12 kg, räkkien kanssa noin 14 kg. 7
Taittomekanismin toimivuus: Pocket Sportin taittomekanismi on surkea. Taittaminen vaatii satulaputken ja emäputken irroittamisen rungosta. 3
Taitoksen muoto ja hallittavuus: Kuten Dahon BF on iso taitettuna. Paketti on epäsiisti, ketjun jäävät taitoksen ulkopuolelle. Taitos ei pysy kasassa ilman sitomista ja se ei pysy pystyssä ilman tukea. Satulatolppa ja emäputki ovat irrallaan. Taitan BF:n vain pakon edessä. 3
Keskiarvo: 2,6
Brompton P6R
Ajettavuus
Renkaat: 16”, Runkoon mahtuu 1,35” renkaat. Valikoimaa vähän. 6
Ajoasento: Tangossa kaksi erilaista otetta. Yläotteelta ajoasento on pysty ja alaotteelta hyvin matala. Alaotteelta ajaessa ei voi käyttää jarruja ja vaihteita. Ajoasentoa ei voi säättä. 6
Tavaran kuljettaminen: Pyörässä on tavarateline, johon voi laittaa pieniä kasseja tms. Emäputkessa on runkokiinnike, johon voi laittaa Bromptonin omia laukkuja kiinni. Laukut eivät vaikuta ohjaukseen, mutta valikoimaa on vähän. 7
Vaihteet: Bromptonin oma 6-vaihteinen systeemi. 7
Ajotuntuma: Pyörässä on kohtuullisen pitkä akseliväli. Pyörä käyttäytyy suhteellisen rauhallisesti. 16” renkaat ovat kovat verrattuna 20” renkaisiin. Ajoasentoja on vain kaksi aja alaote ei sovellu kaikkien käsille. Alaotteelta ei voi käyttää jarruja. Kaikesta huolimatta miellyttävä ajaa ja ajaisin niin kauas kuin sielu sietää. 7
Keskiarvo: 6,6
Taitettavuus:
Paino: Noin 13 kg. 7
Taittomekanismin toimivuus: Taittaminen on nopeaa ja helppoa. Paras mekanismi, mitä olen kokeillut. 9
Taitoksen muoto ja hallittavuus: Bromptonin paketti on BF:ään ja Dahoniin verrattuna pieni ja siisti. Pyörä pysyy pystyssä taitettunakin ja ketjut ovat taitoksen keskellä. Huputtaminen on helppoa ja nopeaa, joten pyörän vie mielellään matkustamon puolelle. Pyörä mahtuu Intercityn lukollisiin lokeroihin. Pakettia on helppo hallita ja Eazy Wheelsien avulla pyörää voi työntää taitettuna. 9
Keskiarvo: 8,3
Brompton M3R
Ajettavuus
Renkaat: 16”, Runkoon mahtuu 1,35” renkaat. Valikoimaa vähän. 6
Ajoasento: Tangossa vain yksi ote. Tankoa voi siirtää hieman eteenpäin tai taaksepäin. Ajoasento on pysty. 4.
Tavaran kuljettaminen: Pyörässä on tavarateline, johon voi laittaa pieniä kasseja tms. Emäputkessa on runkokiinnike, johon voi laittaa Bromptonin omia laukkuja kiinni. Laukut eivät vaikuta ohjaukseen, mutta valikoimaa on vähän. 7
Vaihteet: Bromptonin oma 3-vaihteinen systeemi.  5
Ajotuntuma: Pyörässä on kohtuullisen pitkä akseliväli. Pyörä käyttäytyy suhteellisen rauhallisesti. 16” renkaat ovat kovat verrattuna 20” renkaisiin. Ajoasentoja on vain yksi. Vaihteita on vähän ne ovat joko liian raskaat kovin mäkiseen maastoon tai liian kevyet tasaiselle. Kaikesta huolimatta miellyttävä ajaa ja ajaisin maastosta ja vauhdista riippuen noin 50 km. 5
Keskiarvo: 5
Taitettavuus:
Paino: Noin 12 kg. 8
Taittomekanismin toimivuus: Taittaminen on nopeaa ja helppoa. Paras mekanismi, mitä olen kokeillut. 9
Taitoksen muoto ja hallittavuus: Bromptonin paketti on BF:ään ja Dahoniin verrattuna pieni ja siisti. Pyörä pysyy pystyssä taitettunakin ja ketjut ovat taitoksen keskellä. Huputtaminen on helppoa ja nopeaa, joten pyörän vie mielellään matkustamon puolelle. Pyörä mahtuu Intercityn lukollisiin lokeroihin. Pakettia on helppo hallita ja Eazy Wheelsien avulla pyörää voi työntää taitettuna. 9
Keskiarvo: 8,6

7 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista settiä pienistä pyöristä. Päädyin sivuille, koska kävin tänään kokeilemassa GoExpossa Moultonin TSR30 mallia. Pyörähän ei vissiin virallisesti ole taittopyörä, vaan runko jonk a saa osiin. Mutta se, mikä yllätti oli fillarin ajettavuus. Sehän tuntui ihan oikealta maantiefillarilta! Jos olet menossa messuille, niin käy jututtamassa ukkoa niiden standilla ja pyydä tyypit fillarista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä. Kävin städillä ja jutun esittelijää. Moulton oli lyhyen koeajon perusteella ajotuntumaltaan hyvin samankaltainen kuin Bike Friday. Etujousitus tuntui melko selkeästi vaikka ajoin aivan tasaisella pinnalla. Jos minulla eio olisi Bike Fridaytä, olisi TSR30 ehdottomasti hankinta listalla. Nyt harkitsin viisi minuuttia ja se päätyi listalle. Tosin Moultonin TSR2 olisi myös mielenkiintoinen hihnavetoisena, kickback vaihteellisena pyöränä. Valintoja valintoja.

      Kiitos kommentista!

      Poista
    2. Olen itse pyöritellyt kaverin kanssa ideaa Moultonista messujen jälkeen ja varmaan tulee koeajettua vielä toisenkin kerran. Hinta on korkeahko, mutta toisaalta luulisin Moultonissa olevan rahoille vastinetta. Toinen vaihtoehtoni on jatkaa isopyöräisillä ja ostaa parempi maantiefilo, mutta kyllä ne pienet pyörät alkoivat nyt houkuttaa...

      Poista
  2. Hei ja kiitokset hyvistä blogikirjoituksista. Helpottivat aikanaan pyörävalinnassa (Brompton M3R). Yhdyn täysin edellä olevaan arvosteluun:3 vaihteissa mallissa todella kaipaa jokun välivaihteen 2:n ja 3:n väliin ja jos nyt ostaisin, ottaisin 6-vaihteisen. Työmatka-ajossa ja perusajossa 3-vaiteinen on hyvin toimiva.Talviajossa hankaluutta aiheutti pollyävä "kuiva" lumi, joka jumittaa ilmeisesti vaihteiston ja polkimet "pyörivät tyhjää" ja matkanteko katkeaa kun joutuu puutikulla kaivamaan lumet vaihteenvalitsijan ja rattaiden välistä. Olisiko ilmiö vähäisempi jos olisi jäähdyttänyt pyörän ensin eikä suoraan sisältä hypännyt pyörän selkään? Kevätkurakelillä esiintyi lievempänä osittaista "tyhjän polkemista". 26 asteen pakkasessa 20km lenkki onnistui ongelmitta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Viime talven aikana en käyttänyt Bromptonia kuin nimeksi. Fillarifoorumin Taittajat-groupissa asiasta on hieman keskusteltu, mutta kukaan ei ainakaan siellä ole kokeillut "pyörän jäähdyttämistä" ja sen vaikutusta rattaiden tukkiutumiseen.

      Talvella spd-polkimiin kertyy paljon lunta ja sen estämiseksi eräät fillarifoorumin käyttäjät ovat laittaneet aseöljyä. En ole itse kokeillut, mutta olisikohan kokeilemisen arvoinen asia, en tiedä...

      Poista
  3. Jäähdyttää kannattaa, jos jäätä tulee heti aluksi!

    VastaaPoista
  4. taittopyörän hankkimista harkitsevaa kiinnostaisi että millaisilla matkoilla käytätte taittopyöriä ja esimerkiksi bromptonia, miten lyhyttä tai pitkää matkaa sitä ylipäätään viitsii alkaa mukanaan raahata busssiin

    VastaaPoista