Blogista

Olen kolmekymppinen pyöräilijä Hyvinkäältä. Pyöräily on minulle sekä harrastus että tapa liikkua. Elämme autosta vapaata elämää radan varressa, joten taittopyöristä on muodostunut luonnollinen osa arkeamme. Käytämme taittopyöriä työmatkoihin, matkailuun ja retkeilyyn. Tämän kesän aikana pienistä pyöristä on tullut meidän pääsääntöisesti käyttämiämme pyöriä. Käymme niillä myös ostoksilla, kruisailemme kylillä ja ajanpa lenkitkin taittopyörällä.  Elinan isossa ”talvipyörässä” on edelleen nastarenkaat ja ehkäpä ne saavatkin jäädä odottamaan seuraavia liukkaita.
Vaikka olen innostunut taitettavista ja pienirenkaisista pyöristä, tiedän, että ne eivät ole pyöräilyn Graalin malja eli vastaus kaikkiin ongelmiin. Ne ovat parhaimmillaan hyviä kompromisseja, joissa taiteillaan ajettavuuden, koon ja taitettavuuden välillä. Haluan tarkastella pyöriä mahdollisimman objektiivisesti ja tuoda esille niiden mahdollisuudet kuin rajoituksetkin. Minulla ei ole mitään syytä vähätellä taittopyörien heikkouksia tai kehua niitä perusteettomasti. Toivottavasti olen pystynyt välittämään tämän blogiteksteissäni.  
Käytämme eniten Bromptoneja. Käytämme niitä aivan kaikkeen arjen pyöräilyyn. Pitkät maantielenkit ajan Bike Friday Pocket Sportilla tai Elinan kanssa yhdessä Circe Helios Duo Tandemilla. Meillä on myös Dahon Speed TR, mutta se on Bromptonien hankkimisen jälkeen jäänyt vähälle käytölle. Olen suunnitellut, että teen siitä talven kuluessa taitettavan sähköpyörän tavarankuljetusta varten. Siitä tulee varmasti hyvä ja odotan pitkiä talvi-iltoja, jolloin pääsee puuhailemaan Dahonin kanssa. 
Blogini tarkoitus ensisijaisesti on olla purkautumiskanava innostukselleni. Luen mielelläni miniveloista, taittopyöristä, pyöräilystä ja sen historiasta. Haluan, että mielipiteeni ovat hyvin perusteltuja ja ne perustuvat havaittavaan todellisuuteen, joten joskus teen jopa aivan liikaa työtä tutkiessani jotain asiaa. Blogia kirjoittamalla voin ”hyödyntää” lukemaani ja kokeilemaniani asioita.
Toissijainen tarkoitus on tarjota vanhemilleni ikkuna jälkikasvunsa kotkotuksiin. 
Kolmanneksi, jos joku ”ulkopuolinen” lukee näitä tekstejä tai jopa hyötyy niistä, olen erittäin tyytyväinen. Visioni olisi täyttynyt, jos blogiin heräisi aitoa ja laadukasta taittopyöriin ja pyöräilyyn yleisesti liittyvää keskustelua. Keskutelu voisi näkyä kommentteina, linkkeinä toisiin asiaa käsitteleviin ajankohtaisiin teksteihin ja ”vierailevien” kirjoittajien blogiteksteinä. Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.
Haluan blogini olevan sellainen, mistä itse pidän. Pidän blogeista jotka..
    • Mielipiteet ovat hyvin perusteltuja.
    • Tekstissä on linkit lähteisiin. 
    • Niissä kirjoittaja tuo jokaiseen tekstiin oman näkökulman. Pyrin välttämään tekstejä, joissa vain referoisin lehdistötiedotteita tai bikebiz.comia.  Tällä hetkelläkin taittopyörämaailmassa järisee. Kansi on joutunut kutsumaan kaikki pyöränsä takaisin runkovian takia ja Ameriikan maalla Honin perhe selvittelee välejään Dahon vs. Tern  -kiistassa. En ole kirjoittanut aiheista, koska minulla ei ole omaperäistä sanottavaa.
    • Ja sitä päivitetään säännöllisesti... Kuinkahan monta blogia on seuraamatta epäsaannöllisen päivittämisen takia. Kirjoitan tätä sivua toiseksi viimeisenä lomapäivänä. Kesälomalla heinäkuussa 2011 istuin joka arkipäivä klo 9.15-11.30 kahvilassa ja kirjoitin innoissani. Olisin voinut päivittää blogiani vaikka joka toinen päivä. Töiden alettua, alan päivittämään blogiani kerran viikossa. Uusi artikkeli tulee tiistai-iltana.  Julkinen lupaus on ainoa keino, jolla minä saan itseni päivittämään blogiani säännöllisesti.
Ville Parkkinen
PS.  Jos haluat kysyä jotain tai antaa palautetta henkilökohtaisesti, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen: etunimi.sukunimi@me.com. Korvaa etunimi ja sukunimi minun vastaavilla.
PSS. Minulla on melkein rajaton mielenkiinto tutustua ja kirjoittaa erilaisista pienistä pyöristä. Rajaton kiinnostus ei auta, jos resurssit ovat rajalliset. Halutko kirjoittaa omasta taittopyörästäsi Pienet Pyörät-blogiin tai haluaisitko tehdä yhdessä pyörien vertailun tai kommentoida omalla artikkelilla minun kirjoituksiani/jotain muuta? Ota yhteyttä ja sovitaan asiasta. Aloitetaan keskutelu, ehkäpä joku muu osallistuu myös!
Kiitos!

7 kommenttia:

  1. Käytän taittopyörää kesäisin työmatkoilla Hyvinkää-Helsinki (juna), ajomatkaa / suunta kertyy vajaa 3 km.
    Valitessani ajokkia tutustuin moneen malliin ja päädyin Bilteman Yosemiten 5-vaihteiseen 20":n taitettavaan, joka maksoi 200€. Poistin tarakan turhana, ja olen yllättynyt pyörän toimivuudesta sekä kestävyydestä. Se näyttää taittuvan samoin kuin teidän Dahoninne, eli hieman paksusti.

    VastaaPoista
  2. En ole aivan varma, mutta Yosemitesi saattaa olla Dahon. Dahon on maailman suurin taittopyörien valmistaja ja oman brändin lisäksi se myy mallejaan muille "teipattavaksi" muille. Ainakin 2010-malli muistuttaa Dahonia melko paljon.

    Ilmeisesti kyseessä on napavaihteinen versio? Miten luonnehtisit Yosemiten ajotuntumaa verrattuna isoon pyörään?

    VastaaPoista
  3. Shimanon 5 lehtinen ketjuvaihde on pelannut hyvin.
    Ajotuntuma on huomattavasti enemmän ajopinnan
    tarkkailua vaativa. Painopisteen korkeus ja pieni kääntösäde yhdessä 20":n renkaiden kanssa saattavat heittää rennon ajajan kyydistä kadun reunuksia ylitettäessä. Itse olen välttynyt niiltä.

    VastaaPoista
  4. Ja kiitos erinomaisista sivuista. olen jossain nähnyt videon, missä oli kohtalaisen pieneen tilaan menevä peräkärry, jota kuljetettiin bromptonilla, onko tällaisesta kokemuksia Suomen oloissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei ole kokemusta taittuvista tai helposti purettavista kärryistä. Itse käytän Bike Fridayn kustomoitua kärryä.

      Olen löytänyt kaksi kärrymallia, jotka ainakin messuilla hypisteltyinä vaikuttivat kestäviltä ja taittopyöräilyyn sopivilta laitteilta.
      Burley Travoy http://www.burley.com/home/bur/page_416/travoy.html
      Carry Freedom http://www.carryfreedom.com/city.html

      Travoy vaikuttaa minusta pykälän mielenkiintoisammalta kuin Carry Freedom.

      Poista
  5. Minulla on Brompton S1L -mallissa S-bag edessä ja selkäreppu. Niihin mahtuu hyvin kaikki tavarat.

    VastaaPoista
  6. I use google translate and read your blog and pictures...
    I like your Blog and I cycling folding bike too..

    Hugs from Brazil
    Joaozinho

    VastaaPoista