tiistai 6. syyskuuta 2011

Taittopyörät Eurobikessa 2011: Dahon, Tern, Brompton ja Montague

***Tällä viikolla tulee pari juttua Eurobikesta. Ensimmäisessä jutussa Dahin, Ternin, Bromptonin ja Montaguen uutuudet** 
Kolmetoista hallia, joista jokainen on vähintään GoExpon polkupyörillä varatun tilan kokoinen. Alueelta löytyy vielä lisäksi kaksi ulkonäyttelyaluetta, testirata, dirt- ja street-näytöspaikat. Tällä pienen suomalaisen kylän kokoisella alueella järjestetty tapahtuma on tietysti Eurobike-messut. Messut ovat ensisijaisesti tarkoitettu alan ammattilaisten kohtaamispaikaksi, mutta messujen viimeisenä päivänä alue on avoin myös tavallisille tossun kuluttajille. 
Lähdin messuille tekemään mahdollisesti (mutta ei toivottavasti) syksyn viimeistä irtiottoa arjesta, mutta myös tutustumaan ensi vuoden taittopyörä- / minivelomallistoihin. Ylimääräinen ajan suunnittelin käyttäväni tavallisten pyörien tutkailuun. Deutsche Bahn piti kuitenkin huolen, että ylimääräistä aikaa ei jäänyt. Ehdin juuri ja juuri kiertää pieneen mustaan kirjaani listaamani pienien pyörien näytteilleasettajat.
Taittopyörien osalta vuosi 2012 näyttää tavanomaiselta. Muutamia uusia ja kekseliäitä ideoita löytyi, mutta esillä ei ollut mitään suurta ja mullistavaa.  Taittomekanistmit ovat säilyneet samoina viimeisten vuosien aikana. Yli 16” renkailla varustettua pyörää ei voi paljon Bromptonia pienemmäksi taittaa ja mikropyörät loistivat CarryMetä lukuunottamatta poissaolollaan. Toisaalta taittomekanismeissa olisi varmasti pientä viilattavaa, mutta nyt näyttää siltä, että niiden suurimmat muutokset ovat kosmeettisia.


Kauas ei omena pudonnut: Dahon ja Tern
Ennakkoon mielestäni mielenkiintoisimpia näytteilleasettajia oli Tern. Tern on ”uusi” tulokas taittopyörämarkkinoilla. Todellisuudessa kyseessä ei ole joukkosta märkäkorvia, vaan firmassa on parin vuosikymmenen kokemus taustalla. Ternin on perustanut Dahonista irtaanutunut johtoportaan ja suunnittelijoiden ryhmä. Ternin mallisto onkin hyvin Dahonin kaltainen ellei jopa identtinen joidenkin Dahonin 2011 mallien kanssa. Verge on kuin ilmetty Dahonin 2011 mallistosta löytävä Vector, Link-sarja voisi olla Mun ja Econ yhdistelmä, 24 tuumainen Eclipse on Ios ja niin edelleen. 
Ternillä on viisi tuoteperhettä: Verge, Link, Eclipse, Castro ja Joey. Verge on 20” kiekoilla olevia nopeita keskeltä runkoa taittuvia pyöriä. Niissä käytetään Sramin ja Shimanon maantievaihteistoja ja ovat kohtuullisen kevyita taittopyöriksi. Painavin malli Verge X30 (10,3 kg) on varusuteltu Sramin Dualdrive-takanavalla, jossa napavaihteet korvaavat etuvaihtajan. Välityksen yläpää on taittopyörälle hurjat 122 tuumaa. Vaihdekahvoina käytetään Shimanon STI-kahvoja. X10 ja X20 ovat taas hieman kevyempiä, koska niiden takanavat ovat perinteiset. Välityksen yläpää jää hieman alle sataan tuumaan.
Link on puolestaan 20” kiekoilla varustettu hyötypyörä, joissa on ajateltu ennen kaikkea käytännöllisyyttä. Link-sarjan runkoihin oli lisätty vaakaputken sivuun kaksi kierrettä, joihin voi lisätä satulaputken pidikkeen. Miksi ihmeessä, saattaa älykäs lukija kysyä. Link-sarjan pyöriä muutaman lisäosan avulla voi vetää kuin matkalaukkua, eli pyörän satulaputki kiinnitetään lisäkiinnikkeeseen, jolloin siitä tulee kahva. Lisäosana hankittavassa tavaratelinen alalaidassa  on kaksi pientä rengasta oikealla puolella, joiden varassa pyörää voi vetää. Tavaratelineeseen voi hankkia vielä suojapussin, joka on ajonaikana kiinni ja taittamisen jälkeen sen voi vetää pyörän päälle. Pussittamisen jälkeen pyörän käsittely vastaa lentomatkalaukun käsittelyä. Pitkästä aikaa innovaatio, joka helpottaa yli 20” renkailla varustettujen fillareiden käsittelyä taitettuna. Erinomainen lisävaruste esimerkiksi matalalattiajunissa matkustettaessa. Harmi vain Ternillä ei enää ollut laukkua kiinnitettynä pyörään, joten en saanut kuvaa pyörästä pussitettuna.
Tern on vienyt malleja eteenpäin, mutta kuten trendi oli melkein kaikkien kanssa, muutokset olivat pääasiallisesti kosmeettisia. Vergen suurimmat uutuudet olivat varmasti runkolinkun vaihdettavat laakerit. Stemmi taas on markkinointitekstien mukaan jäykempi kuin aikaisemmin. Pyörien ulkonäkö miellytti silmääni niin paljon, että taittoaika-ajopyöräprojektin aihioksi voisi ottaakin Verge X10. 
Ternin alkukoti eli Dahon oli mukana viime vuoden mallistoon verrattuna vaatimattomalla tarjonnalla. He ovat ilmeisesti leikanneet mallistoaan rajusti, olisiko osa syynä patentti ja tekijänoikeuskiistat Ternin kanssa. Esimerkiksi Vector-sarja puuttui kokonaan osastolta oikeustoimien takia. Olisihan se ollut kummallista, että kaksi melkein identtistä pyörää esitellään eri merkkien alla omina tuotteinaan. 
Dahonin ainoa uuden näköinen pyörä oli Jifo 16” ( kuva2). Jifo taittuu muiden Dahoneiden tapaan rungosta, mutta suunta on eri. Muut malliston pyörät taittuvat sivulle, kun Jifo16 taas taittuu itsensä alle. Dahonin osastolla kuvaaminen oli jostain syystä kielletty, joten tarkempaa dokumentaatiota jälkipyykkejä varten ei jäänyt. Jifoa lukuunottamatta pyörät olivat hyvin viime vuoden malliston kaltaisia.






Länsirintamalta ei mitään uutta: Montague ja Brompton
Brompton on luottanut omaan tyyliinsä ja tuotteesensa jo 80-luvulta lähtien ja luottamuspulaa ei ole havaittavissa. Brompton esitteli Eurobikessa ”uuden” H-tangon, Oratory-takin ja pienen O-bagin. Ennakoidut suuret uutuudet jäivät tulematta. Internetfoorumit ovat ennustaneet Bromptonin julkistavan lähiaikoina sähköpyörän ja on myös trailerina toimivasta kuljetuslaukustakin ollut ihan virallisia huhuja liikkeellä. Kumpikaan ei kuitenkaan materialisoitunut ainakaan vielä tämän vuoden Eurobikessa.
H-tanko oli laimea uutuus. Se on vain kuusi senttimetriä korotettu M-tanko. Bromptonin edustajan mukaan se on tarkoitettu pääasiassa Alankomaiden ja Saksan markkinoille, joilla suoraselkäisesti ajettavat pyörät ovat perinteisesti menestyneet. Tanko on M-mallin tapaan on hieman löysä, joten kovaan ajoon sitä ei ole tarkoitettu. 
Oratory-takki on pyöräilysadetakki pukupäällä ajaville. Takki menee tavallisesta puvun päälle laitettavasta sadetakista, mutta siinä on muutamia eityisesti pyöräilyyn suunniteltuja ominaisuuksia. Takin selkäosassa on ampujan takeista tuttu leikkaus, joka antaa hartioille enemmän liikkumatilaa. Takkien evoluutiossa koristeeksi taantunut myrksykaulus on otettu hyötykäyttöön, eli nyt sen voi taittaa suojaamaan niskaa ja kaulaa. Alta paljastuu heijastin. Takin selkäosassa on myös irroitettava läppä, jonka alta paljastuu neonkeltainen kangas näkyvyyttä lisäämään. Hihassa on tasku julkisen liikenteen matkakortteja varten. Mielenkiintoinen takki, mutta tämän hetkiseen pyöräilykäyttössä minulla ei ole sille tarvetta. Jos muuttaisin esim. Helsinkiin ja ajaisin 0-10 kilometriä junalle työvaatteissa, takki olisi oiva lisä cyclechicvaatetukseen.
Pieni O-bag on, no pieni O-bag. Kyseessä on Ortliebin valmistaja pieni etulaukku. Laukkuun mahtuu esimerkiksi korjausvälineet, vaihtopaita, kukkaro ja puhelin. Kaipa tällekin markkinat löytyy.
Montaguekaan ei julksitanut mitään uutta. 26” - ja 700c -renkailla varustettuja taittopyöriä valmistava yritys kuitenkin yllätti positiivisesti samalla tavalla kuin muutama muukin taittopyörävalmistaja. Montaguen pyörät menevät renkaisiinsa nähden hyvn pieneen ja kapeaan pakettiin. Taitos on hitusen isompi kuin renkaat. Paketti on myös kapea. Tosin kapeuden hintana eturengas joudutaan irroittamaan taitettaessa. Montaguen pyörät ovat erinomaisia pyörä auton sisällä kuljetettavaksi. Julkisissa liikennevälineissä kuljetettavaksi ne  ovat mielestäni aivan liian isoja, kuten suurin osa yli 20”  renkailla varustetuista taittopyöristä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti