UKK/FAQ





Olen kerännyt tälle sivulle kysymyksiä, joihin olen törmännyt pienillä pyörillä ajaessani. Jos  sinulla on mielessäsi lisää kysymyksiä, laitathan ne alas kommenttiosioon. 
Taittopyöristä

  • Pitääkö pienillä renkailla polkea enemmän?
    1. Pienillä ja taittopyörillä ei tarvitse polke enempää kuin isoilla pyörilläkään. Pienet renkaan pyörivät  enemmän, mutta ajajan ei tarvitse tehdä ”ylitöitä”. Pienien renkaiden lyhyempi kierähdysmatka kompensoidaan vaihteilla. Isompi eturatas ja pienemmät takarattaat takaavat nopean etenemisen. Pienillä renkailla on hieman enemmän vierintävastusta ja laakerikitkaa, mutta niitä ei huomaa ajaessa. 
      1. Kts. Bike Fridayn uudet vaatteet - Retkipyörästä maantiepyörä osa 2: Välitykset

  • Onko pienellä pyörällä ajaminen raskaampaa?
    1. Katso yllä. Saman vauhdin ajaminen pienellä pyörällä saattaa olla marginaalisesti raskaampaa kuin isolla pyörällä. Pienet renkaat rullaavat kokonsa vuoksi hieman huonommin ja laakerit joutuvat pyörimään enemmän. Toisaalta pienillä renkailla on vähäisempi ilmanvastus. Pienillä pyörillä on tärkeä käyttää hyviä renkaita ja korkeita paineita. Korkeat paineiden kanssa pienet renkaat litistyvät mahdollisimman vähän ja ne rullaavat paremmin. 
      1. Kts. Renkaita taittopyöriä varten.

  • Ovatko pienet pyörät epävakaampia kuin isot pyörät?
    1. Pienet pyörät saattavat tuntua epävakaammilta ajaa, jos olet ajanut ainoastaan tai pitkään isolla pyörällä. Pienien pyörien gyroskooppiset voimat ovat pienemmät, joten niitä on helpompi kääntää. Herkempään ohjaukseen tottuu kuitenkin hyvin pian ja se alkaa tuntumaan normaalilta. Aikaisemmin isommat pyörät tuntuivat taittopyörien jälkeen raiteilla kulkevilta junilta, mutta nyt pystyn vaihtamaan pyörää ilman totuttautumiseen kuluvaa aikaa. Vinkki: Jos taittopyörä tuntuu epävakaalta tai huteralta ensimmäisellä kerralla, anna itsellesi muutama ajokerta aikaa totuttautua tuntumaan. 
      1. Kts. Bike Fridayn uudet vaatteet - Retkipyörästä maantiepyörä osa 3: Ajotuntuma

  • Kuinka kovaa pyörillä pääsee?
    1. Toisilla taittopyörillä pääsee juuri niin kovaa kuin jaksaa polkea. Pystypyörien nopeusennätys oli jonkin aikaa Moultonilla ajettu. Moulton käyttää 17” -renkaita. Toisen taittopyörät ovat taas suunniteltu hiljaisempaan ajamiseen. Esimerkiksi Stridan ”suositusnopeudeksi” annetaan 19 km/h. Nopeus riippuu polkijasta ja pyörässä olevista välityksistä.
      1. Kts. Bike Fridayn uudet vaatteet - Retkipyörästä maantiepyörä osa 2: Välitykset

  • Miten pitkän matkan pyörällä voi ajaa?
    1. Katso myös edellinen vastaus. Jotkut taittopyörät on suunniteltu pitkiä matkoja varten. Esimerkiksi Dahon speed TR, Moultonit ja Bike Fridayt ovat täysverisiä retkipyöriä, joita on käytetty maailmanympärimatkoilla. Bromptonit ja suurin osa muista pyöristä on suunniteltu keskimatkoille, joilla on hyvä ajaa pitempäänkin, mutta taitettavuudelle on annettu iso merkitys. Osa taittopyöristä on suunniteltu vain lyhyitä pyrähdyksiä varten, joten taittavuus on ajettavuutta merkittävämpi asia. Hyviä esimerkkejä edellisistä ovat mm. Strida ja A-bike. Taittoyörät ovat aina kompromissi koon, taitettavuuden ja ajettavuuden välillä.
      1. Kts. Taittopyörien kategorisointia

  • Montako vaihdetta pyörissä on?
    1. Taittopyörien vaihteiden lukumäärä vaihtelee yhden ja kolmenkymmenen välillä. 

  • Ovatko taittopyörät kalliita?
    1. Kuten kaikissa muissakin pyörissä, markkinoilla on tarjolla halpoja, vähän kalliimpia ja todella kalliitta pyöriä. Hinnan arvioiminen on hyvin subjektiivinen toimenpide. Harrastajalle 2000 € ei ole paljon, kun taas arkipyöräilijälle 400 € on jo liikaa. Taittopyörä on hyötypyörä, joten pyörän hintaa pitää arvioida käyttöarvon mukaan. Jos minä ottaisin mukaan ison pyörän jokaiselle työmatkalle mukaan, maksaisi Brompton itsensä takaisin 119 työpäivän aikana ((1000 €/ 4,20€)/2). Toisaalta taittopyörän kuljettaminen on paljon vaivattomampaa kuin ison pyörän ja sillä on nopeampi liikkua kuin jalan. Kuinka paljon annat arvoa ”mittaamattomalle” arvolle. Mielestäni Brompton tai hyvä Dahon on hintansa vertainen investointi, sillä se kestää hyvin hoidettuna vuosikymmeniä. Kertahintana 1000 € on paljon, mutta hyötyä saa pitkään ja kaikkea ei voi mitata rahassa.

  • Millainen taittopyörä on minulle paras?
    1. Riippu tarpeistasi. Mihin tarvitset taittopyörää? Kuljetatko pyörää päivittäin junassa ja ajat vain lyhyitä matkoja aseman ja työpaikan välillä. Onko taittopyörä päivittäinen asiointi pyörä, jota taitetaan vain harvoin? Harkitse tarkoin mitä tarvitset ja arvioi, mitkä ovat tärkeimpiä ominaisuuksia pyörässä (taitettavuus, koko, hinta, ajettavuus). Kun tiedät, mitä tarvitset, on helpompi tutkia valmistajien sivuja ja koeajaa pyöriä.
      1. Taittopyörien kategorisointia

  • Voiko taittopyöriä kuljettaa ilmaiseksi junissa?
    1. Voi. 
      1. VR

  • Voiko taittopyöriä kuljettaa ilmaiseksi linja-autoissa?
    1. Asiaan ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Matkahuollon sivuilla ei mainita erikseen taittopyöriä ja tavallisista pyöristäkin sanotaan, että niistä saatetaan periä maksu. Huputettu pyörä ei vie enempää tilaa kuin matkalaukku, joten sen saattaa saada viedä ilmaiseksi bussiin. Matkustamon tilat ovat aina ahtaat, joten minä laittaisin pyörän alas tavaratilaan. Lähiliikenteen busseissa huputtaisin pyörän ja kantaisin sitä kuin matkalaukkua enkä teksisi siitä numeroa. Pitäisiköhän ensikesänä tehdä linja-auto tourinkia taittopyörän kanssa, että kokemusta kertyisi enemmän.

  • Mistä saan enemmän tietoa taittopyöristä
    1. A to B. Englantilainen taittopyöriin erikoistunut lehti. Nyt ilmainen digiversiona!
    2. Bike Forums.
    3. Pienet Pyörät- blogi päivittyy viikoittain.
    4. Greenbike
    5. Hyvin palveleva paikallinen pyöräliike. Hyvinkäällä FillariCenter.

4 kommenttia:

  1. Olen ajanut taittopyörällä 165km per päivä pisimmillään. Matkaan kuului 20km soratietä. Esimerkiksi 134km matka Savonlinnasta Imatralle Punkaharjun kautta meni oikein sujuvasti. Pyöränä oli lievästi kustomoitu Dahon Roo D3 yksivaihteisella navalla. Tarakalla laukku ja selässä oli reppu. Matkatavarat mahtuivat oikein hyvin mukaan.
    Nyt alla on Brompton S1L, jolla on tarkoitus lähteä retkelle tänä kesänä. Takatarakkaa ei ole, vaan tavarat laitetaan etulaukkuun ja reppuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja anteeksi, etten vastannut aikaisemmin. Olisi mukava lukea mahdollinen matkakertomus ja kokemuksia yksivaihteisesta retkeilykäytössä. Minä lähden päivän parin päästä korkeapaineenleirille Kuusamoon. Tosin, kuulemma räntää sinne oli täksikin päiväksi luvattu.

      Poista
  2. Meillä on ollut useamman vuoden kaksi Bromptonia. Kesäajossa Hämeessä ja muutama lomareissu lentäen kesäkeleihin. Vanha tandemimme vuodelta 1978 alkaa olla päivityksen tarpeessa. Mietimme Bike Fridayn tandemin tilaamista. Lukisin ja kuulisin mielelläni kommentteja tilaamiseen ja pyörään liittyen, kun taitoni rajoittuvat ajamiseen ja renkaiden täyttämiseen. Olisi kiva myös nähdä Bike Friday livenä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laittakaa sähköpostia, niin voin auttaa BF:n suhteen niin paljon kuin kykenen. Meillä itsellä on kaksi tandemia, joista toinen on 20" renkailla. Siitä saa vähän osviittaa millainen pyörä BF voisi olla. Sähköpostiosoitteeni löytyy "blogista" otsikon alta.

      Poista