tiistai 26. huhtikuuta 2011

Cyclists Specialin hengessä Hämeenlinnassa: Brompton vs. Dahon Speed Tr

Hyvinkään asemalla odottamassa junaa.

Cyclists Specialin, Russ Rocan ja Laura Crawfordin innoittamana lähdimme Elinan kanssa junapyöräilemään Hämeenlinnaan. Isojen pyörien sijaan otimme mukaan Dahon Speed Tr:n ja Brompton M3R:n. Tarkoituksena oli kruisailla leppoisasti ympäri Hämeenlinnan keskustaa ja sitä ympäroiviä alueita. Toisin sanoen suorittaa siis halpaa maakunta- /kaupunkimatkailua (6,60 € suunta/hlö). 
Väline-elitistinä oli pakko Hyvinkäällä vertailla Bromptonia ja Dahonia. Luonnollisesti 20” renkailla varustettu Dahon on taitettuna isompi kuin 16” Brompton. Bromptonin taitos on kuitenkin myös laadullisesti parempi. Dahonin taitos on kaoottinen ja se rönsyilee vasemmalle puolelle. Myös Dahonin ketjut jäävät taitoksen ulkopuolelle mahdollisesti liaten kanssamatkustajien vaatteita. Bromptonin taitos on siisti, symmetrinen ja ketju jää taitoksen sisään. Elina on harjaantunut taittamaan Dahonia, joten hän on paljon nopeampi siinä kuin minä Bromptonin taittamisessa. Kouluarvosanoin Brompton 10, Dahon 8.

Sivulta...

...ja edestä.
Taittopyörät ovat varma keskustelun aloittaja. Pyöriä taittessamme ja kuvatessamme, iäkkäämpi pariskunta lähestyy ja aloittaa keskustelun pyöristä. He ovat ihastuneita pyörien kätevyydestä, mutta hinnan mainitseminen karsii jatkoutelut. Tavallinen tallaaja ei ole valmis maksamaan vajaata 1000 € pienipyöräisestä fillarista. ”Sillä pitää kuitenkin polkea enemmän...”. Niinpä!
Junassa Bromptonin edut tulevat esiin. Helposti laitettava suojapussi suojaa muiden matkustajien vaatteet ja fillarin helposti. Symmetrinen taitos on miellyttävä viedä myös matkustamon puolelle. Dahonin suojapussi on hankala laittaa ja isoa taitosta ei mielellään vie matkustamoon. Ylemmissä kuvissa fillareiden kokoero taitettuina ei näytä kovinkaan suurelta, mutta junassa ero on suuri! Brompton junassa 9, Dahon 7. 

Kokoero todellisessa käyttöympäristössä tulee selkeästi esille.

Hämeenlinnassa ajelimme ympäriinsä. Kauniissa ja lämpimässä kevät säässä oli ilo pyöräillä. Keskutassa liikennetta oli vähän ja kevyenliikenteenväylillä oli paljon ihmisiä kävelemässä tai pyöräilemässä. Erityisesti meitä ihastutti pyöräilevien perheiden määrä. Varmasti useampi perhe oli ottanut pääsiäisenä fillari varastosta esille. 
Vierailimme linnassa, joimme kahvit torikahviossa, kävimme katsomassa HPK:n kotiareenaa ja tutustuimme nopeasti Aulangon alueeseen. Pyöräilimme varmasti yli 20 km kaupunkialueella. Dahonin isot renkaat ovat ehdottomasti paremmat kuin Bromptonin 16 ” renkaat Hämeenlinnan kivetyillä kaduilla. Bromptonin ajotuntuma on melko kova ja tärinä melkoinen. Dahon menee Big Applen kanssa kuin iso fillari. Myös Bromptonin 3 vaihdetta jäävät selvästi Dahonin 27 vaihdetta jälkeen. Ajotuntuma: Brompton 7, Dahon 9. 
Kahvilla torikahviossa.
Seuraavan kerran kun Hyvinkään kadut ja tiet alkavat tuntua liian tutuilta, laitamme Elinan kanssa Bromptonin ja Dahonin junaan ja lähdemme kurvailemaan uusiin maisemiin. Jos taas lähden yksin, pakkaan Bike Fridayn ja tutustun maaseutuun jonkin juna-aseman ympäristössä. Junalla ja taittofillarilla saa halvalla vaihtelua kruisailuun tai lenkkeilyyn. 
"Tästähän voisi tulla ihan vaikka tapa"

HUOM! 
Dahon Speed tr. ja Brompton M3R ovatsuunniteltu  erilaisiin käyttötarkoitukseen, joten vertailu ei ole oikeudenmukainen kumpaakaan fillaria kohtaan. Ei pitäisi vertailla, mutta vertailenpa silti.

5 kommenttia:

  1. Terve!
    Omistan myös molemmat pyörämallit. Dahon on kuitenkin se pyörä, jolla voi ajaa ympäri vuoden, johtuen renkaiden koosta ja siihen saatavista rengasvaihtoehdoista mm. nastarenkaat. Dahon on myös peruspyöränä paremmin varusteltu kuin Brompton, johon joutuu ostamaan jokaisen nippelin erikseen. Dahonilla tulee ajeltua vuodessa noin 7000 km, Bromptonilla kesällä silloin tällöin.
    Kiitos hyvistä jutuista.
    Reijo Oulusta

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista Reijo!

    Meillä Dahon on puolestaan jäänyt viime aikoina vähällä ajolle. Minä ajan työmatkat Bike Fridaylla. Elina ajaa kesäisin kaikki ajot Bromptonilla ja minä otan Bromptonin, jos pyörää pitää vähänkään kuljettaa julkisissa tai piilottaa sisälle.

    Tulin juuri Yhdysvalloista pyöräilemästä. Sielläkin käytin Bromptonia. Kuljetin pyörän ilmaiseksi lentokoneessa, AMTRAKissa ja taksissa. Jos nyt pitäisi tehdä valinta Dahonin ja Bromptonin välillä, olisi valinta helppo.

    Bromptonin hinta tulee helposti mielestäni takaisin, sillä sen kuljettaminen on helpompaa kuin keskeltä taittuvilla pyörillä. Ajo-ominaisuuksissa ja rengasvaihtoehdoissa todella häviää jonkin verran. Talviajo-ominaisuuksia en kommetoi, koska kokemusta ei ole.

    Mielestäni taittopyörä on aina kompromissi ja sen vuoksi ostajan täytyisikin miettiä tarkkaan, minkälaiseen käyttöön pyörä tulee.

    Kiitos vielä kerran viestistä Reijo, pistit taas ajattelemaan taittopyöriä!

    Ville

    VastaaPoista
  3. toisaalta bromptonin eduksi jää ainoastaan parempi taitettavuus ja kuljetettavuus ja dhonin mahtuu ihan hyvin bussiin
    miksi kuljet bike fridaylla miksi se on parempi kuin dahon ja mistä olet sen ostanut ja mitä se maksoi

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommentista. Pahoittelen, että vastaan vasta nyt. Mielestäni taitettavuus ja kuljetettavuus ovat taittopyörän tärkeimmät ominaisuudet ajettavuuden rinnalla. Dahon Speed TR oli erittäin hyvä ajaa, mutta se oli Bromptoniin verrattuna liian hankala taitettava ja nosteltava. Jos pöyrää joutuu taittamaan useita kertoja päivässä, niin taitettavuutta alkaa arvostaa. Jos pyörää joutuu taittamaan vain kerran tai pari päivässä ja sitä ei tarvitse kuljettaa ahtaassa ruuhkajunassa, Dahon voisi olla ihan hyvä valinta.

    En ole väittänyt, että Bike Friday olisi parempi kuin Dahon. Kyseessä on kaksi hyvin erilaista eläintä. Bike Friday vastaa ajo-ominaisuuksiltaan ja varustelultaan kevyttä retki-/maantiepyörää, mutta on erittäin ikävä taittaa (lue: purkaa ja kasata). Käytin Bike Fridayta maantiepyöränä.

    BF:n ostin suoraan tehtaalta ja hintaa en enää muista.

    Kiitos viestistä.

    VastaaPoista
  5. miten lyhyttä matkaa varten taittopyörää ylipäätään jaksaa kuljettaa mukanaan? esim jos kävelyä toisessa päässä on puoli kilometriä suuntaansa ja toisessa 200m niin tuleeko laiskuus tai tuntuuko kuljettaminen hankalalta ja kävelee vaan?

    VastaaPoista