Tämä on jo toinen maastopyöräaiheinen blogikirjoitus ja luulenpa, että ainakin ensi viikolla kirjoitan vielä samasta aiheesta. Ehkäpä kerron Freeloadista ja Revelate Viscachasta enemmän. Taittopyöräilystä kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin pysytellä taajuuksilla, sillä Elina halusi modifioida Bromptoniaan enemmän retkeilyyn sopivaksi. Brompton-rintamalla on luvassa erittäin mielenkiintoinen tuunaus, kunhan osat saapuvat Suomeen.
Minulla on valtava bikepacking-kuume. Bikepacking tarkoittaa lyhyesti määriteltynä maastopyöräretkeilyä/vaeltamista kevyellä kantamuksella. Olen harrastanut pyöräretkeilyä ja -matkailua, mutta olen yleensä käyttänyt retkipyörää, tandemia tai taittopyörää. Reittini ovat kulkeneet teitä pitkin. En ole koskaan retkeillyt maastopyörällä, joten tavoitteenani on korjata tämä puute ensi kesänä.
Olen suunnitellut pitkää maastopyöräretkeä, joka lähtee Hyvinkäältä ja päättyy erinäisten mutkien kautta Kuusamon anoppilaan. Tarkoituksena olisi ajaa mahdollisimman paljon polkuja pitkin. Tavoite on suuri ja haasteellinen, mutta jos ei unelmoi suuria, jää pienetkin haaveet saavuttamatta.
En ole vielä tehnyt tarkempaa reittisuunnittelua tai ajatellut aikataulua, joten retkeni muoto, pituus ja kohde saattaa vielä muuttua. Hyvinkää-Kuusamo on kuitenkin mielestäni hyvä lähtökohta retken suunnittelulle.
Jokaisella matkallani olen kokeillut jotain uutta. Yleensä minulla on ollut kattava varustus mukanani. Tällä reissulla yritän rikkoa rajojani keventämällä/vähentämällä varustukseni minimiin. Toinen ”uusi” asia on, että yritän verkostoitua retken suunnitteluvaiheessa ja kerätä mahdollisimman paljon olemmassa olevaa ”elävää” tietoa reitistä. Fillarifoorumin kautta olen ollutkin yhteydessä muutamaan reitin varrella asuvaan pyöräilijään. Toivottavasti näistä ja mahdollisista muista kontakteista syntyy jotain hyvää.
Linkin takaa löytyvässä PDF-tiedostossa on retkivarustukseni melkein täydellisenä. Olen jättänyt listauksesta tarkoituksella pois päällä olevat vaatteeni. Huomasin juuri, että en ole listannut hygieniatuotteita, kuten WC-paperia, hammastahnaa, hammasharja ja saippuaa. Myös pakolliset varaosat eli ketjulinkit ja nippusiteet ovat vielä listaan lisäämättä. Kamera puuttuu listasta, mutta harkitsen vielä, selviänkö kännykän kameralla vai otanko Canon S95:n mukaan.
Jos ymmärrät maastopyöräretkeilyn päälle ja/tai sinulla on kokemusta asiasta tai olet muuten vain kiinnostunut, toivoisin, että kommentoisit varustelistaa/varustevalintoja tai alustavaa reittivalintaa. Rakentava kritiikki miehen tiellä pitää.
Minun varusteet ja painot PDF-tiedostona.
Heippa, mielelläni kuulisin revelaten tuotteista, itsellä ollut liipasimella tilaus heiltä. Itsekin pyöräreissuista innostunut..linkissä kuva viime kesän pyöräretkeltä Lapista kokoonpanolla kaikki!
VastaaPoistahttp://3.bp.blogspot.com/-NxC4XpBCKpE/ThgabTWb14I/AAAAAAAAB4o/tj4KzuGGFvY/s1600/P%25C3%25B6yris%2B%2528189%2529.jpg
MtM
Ihan mielettömän hieno systeemi teillä, ei voi muuta sanoa. Läskipyörä ja ilmeisesti Tout-terrainin valmistama peräkärry, jos oikein muistan.
VastaaPoistaRevelatelta minulle ei lopulta tullut kuin satulalaukku. Alunperin tilasin Harness-tankovaljaat ja Gastankin. Tilaukset viivästyivät useampaan kertaan, joten aloin harkitsemaan uudestaan Freeloadin tavaratelinettä ja lopulta valitsin sen. Freeload vs. Harness -taistossa häviän painossa noin 400g. Jotakin myös luulen voittaneeni, mutta siitä enemmän seuraavassa artikkelissa.
Kiitos kommentista
Vastaan itselleni. Tilasin sittenkin Wildcat gearsin tankovaljaat ja painoero on huomattava: Freeload 890g ja tankovaljaat 131g eli 759g eroa. Pitää katsoa kumpi ratkaisu pääsee kesän reissulla mukaan.
Poistamoikka mitenkäs tuo Revelate Viscacha pitää vettä? tarvitseeko vaatteet laitta erikseen kuivasäkkiin.
PoistaPitää roiskeet ja keveän sateen ulkopuolella. Rankkasateessa en ole ottanut riskiä ja olen pakannut tavarat kuivasäkkiin. Kuivasäkin pinta on ollut yleensä kuiva.
Poista