Retkeilijät ja pyöräilijät voivat yleensä ostaa itsensä ulos varusteongelmista. Itse asiassa usein ainoat ratkaisut ovat kaupallisia. Toisinaan taas varusteongelmat ovat niin harvinaisia, että kukaan ei ole älynnyt valmistaa ratkaisua tai valmistus olisi taloudellisesti kannattamatonta. Edellä kuvatun kaltaisissa tapauksissa ainoa vaihtoehto on arvokkaiden custom-tuotteiden hankkiminen tai itse tekeminen.
Bikepacking-tyyppisessä retkeilyssä runkolaukut ovat yleinen tapa kuljettaa tavaraa. Runkolaukut hyödyntävät rungossa olevaa käyttämätöntä tilaa. Runkolaukkuja on vaikea löytää, koska melkein jokainen pyörämalli ja runkokoko vaatisi oman laukun. Tämä pätee erityisesti täysjoustopyöriin, joiden rungon muodot voivat poiketa suuresti perinteisestä timanttirungosta.
Muutama artikkeli taaksepäin ajattelin käyttäväni Salsa Anything cagea köyhänmiehen runkolaukkuna. Käytäntö kuitenkin osoitti, että vaikka anything cage on toimiva ratkaisu, runkolaukku olisi vähemmän edessä vaikeammassa maastossa. Päätin yrittää valmistaa runkolaukun Trek Fuel Ex:ääni varten.
Laukku Trek Fuel Ex:ään
Tilasin kankaat Shelbyltä, oululaisesta ulkoilukankainkaisiin erikoistuneesta liikkeestä. Kankaat ja muut tarvikkeet olivat yllättävän halpoja, sillä yhteen laukkuun tarvittiin vain 15 euron arvosta tavaraa. Tilasin kangasta reilusti, jos innostuisin ompelemaan useampia laukkuja.
En ollut aikaisemmin ommellut mitään vastaavaa. Ainoa suurempi ompeluprojektini on ollut riippumaton ompeleminen. Tarvittavan tuen löysin youtubesta, jossa greenwater-nimimerkki opastaa yksityiskohtaisesti runkolaukun valmistuksessa.
Aivan ensimmäiseksi jäljensin pyörän etukolmion pahville. Tein pahvimallin jäljennöksen perusteella. Pahvimalli oli alunperin seitsemän senttimetriä leveä, mutta lopullisessa työssä kavensin leveyden viiteen senttimetriin. Purin mallin ja sivuseinämistä tuli kaavat laukkuani varten.
Yllätyin, kun huomasin, että ompelu ei ollut lähellekään aikaa kuluttavin osa laukun valmistuksessa. Mallin tekeminen, kaavojen piirtäminen, kankaiden piirrottaminen ja leikkaminen veivät ensimmäisellä kerralla noin 4 tuntia. Tosin olin hirvittävän tarkka mittauksieni suhteen: mittasin kolme kertaa ja leikkasin vain kerran.
Ompelu osoittautui melko hallittavaksi prosessiksi, kunhan vain muisti pitää kaasujalan tiukasti kurissa. Ainoat ongelmat olivat kulmien ompelu. Omissa kaavoissani olin jättänyt kulmat teräviksi, mikä vuorostaan hankaloitti siistin sauman muodostumista. Sain kuin sainkin kohtuullisen siistit saumat aikaiseksi.
Greenwaterin mallissa sivuseinämät yhdistetään toisiinsa yhtenäisellä suikaleella, joka kiertää koko seinämän. Pitkän suikaleen etuna on saumojen vähäisyys, mutta kulmat ovat luvattoman hankalat ommella. Päätin, että seuraavissa versioissa tekisin sivut useammasta palasta.
Vetoketjun ompeleminen oli etukäteen kaikkein pelottavin osuus, mutta kulmien ompelemiseen verrattuna se oli lasten leikkiä. Greenwaterin malli toimii mallikkaasti.
Alla olevissa kuvissa näkyy, että tarranauhojen paikat olisi pitänyt merkitä hieman tarkemmin. Runkolaukkun ja gas tankin velcrot tahtovat mennä hieman päällekkäin ja näyttävät kuvissa menevän ryttyyn. Luulen kuitekin, että ongelman voi ratkaista kaventamalla tarranauhoja.
Runkolaukku on vetää noin 2 litraa ja sinne mahtuu sadetakki, sadehousut ja kuorihanskat. Kuvan ottamisen aikaan laukuissa oli sadetakki ja sadehousut eli laukussa oli jonkin verran tyhjää tilaa. Kuorihanskat olivat märät, joten en niitä laukkuun viitsinyt ahtaa.
Gas tank
Runkolaukun onnistumisesta rohkaistuneena, päätin kokeilla gas tankin eli vaakaputken päälle tulevan laukun valmistamista. Minulla ei ollut käsillä tutoriaalia GT:n ompelemista varten. Tein jälleen kerran pahviversion valmiista tuotteesta. Halusin, että tähän mahtuisi sisään sisäkumi, pumppu, rengasmuovit ja pikatyökalu. Kasasin tarvittavat välineet pahvin päälle sopivan aerodynaamiseen muotoon ja piirsin jokinmoisen suunnitelman. Kun suunnitelma oli mieleiseni, tein mallin, piirsin kaavat ja leikkasin kankaat.
Gas tank ei onnistunut ensimmäisellä kerralla. Olin suunnitellut, että käytän runkolaukun velcronauhoja GT:n kiinnittämiseen. Ompelin GT:n alapuolelle ”vyölenkit”, joiden läpi runkolaukun tarranauhat kulkivat. Katastrofi. Valmis laukku heilui vaakaputken päällä kuin humalainen ruotsinlaivalla. Edessä oli paluu suunnittelu pöydän äärelle.
Piirsin uuden mallin ja tein pahviversion. Tällä kertaa tarkoituksena oli laittaa gas tankiin omat tarranauhat ja tukea laukun sivuja nylonnauhalla. Tällä kertaa Shelbyn tilaus, jossa oli mm. nylonnauha,viipyi normaalia kauemmin ja GT:n valmistuminen viivästyi. Viivästyksestä harmistuneena päätin muuttaa suunnitelmaani ja tuin laukun sivut vanhasta retkipatjasta leikkaamillani paloilla. Avot. Laukusta tuli välittömästi tukevampi, mutta ompelujälki oli luokatonta, koska lisäsin vahvikkeet suunnitelmaani jälkikäteen ja jouduin ompelemaan paketin kasaan ”pylly edellä puuhun”-menetelmällä.
Tein kolmannen version edellisen version kaavojen perusteella, mutta muutin ompelujärjestystä. Laukusta tuli erittäin siisti ja tukeva. Laukku pysyy paikallaan vaikka pyörää kuinka retuuttaisi. Gas tankiin mahtuu kaikki mitä sinne suunnittelin laittavani. Success!
Runkolaukut Circe Helios Duoa varten
Onnistuminen ruokkii innostusta! Seuraavana viikonloppuna tein kerralla kaksi pahvimallia meidän tandemia varten. Tarkoituksena oli tehdä tandemiin kaksi runkolaukkua, joita voisi hyödyntää mm. yhden yön reissuilla.
Fuel Ex:ää varten tekemässäni laukussa sivut yhdistävä kaistala oli leikattu yhtenä palasena. Kokemukseni perusteella päätin kaikki sivut omista kaistaleista. Ompeleminen helpottui merkittävästi, mutta saumojen määrä taisi moninkertaistua. Työmäärän kasvu näkyi kuitenkin lopputuloksessa, sillä siistien saumojen tekeminen oli moninverroin helpompaa.
Jätin tarkoituksella perämiehen laukun alaosan korkealle, sillä meidän tandemin tahtiketju on niin lähellä runkoa, että se saattaisi liata alempana olevan laukun.
Jos sinulla on jotain kysyttävää esimerkiksi laukkujen tiimoilta, kysy pois. Laita kommentti tai lähetä spostia. Sposti osoitteen löydät ”blogista”-valikosta.
Hienot laukut olet tehnyt! En ihan ymmärrä miksi vetoketju pitää ommella noin hankalasti mutta voihan sen noinkin tehdä :)
VastaaPoistaVetoketjujen ompelusta minulla ei ole aikaisempaa kokemusta, joten tein samalla tavalla kuin linkittämässäni videossa tehtiin. Mielelläni ottaisin vastaan neuvoja tai esim. linkkejä, joissa yksinkertaisempi tapa selitetään.
PoistaKiitos kommentista!
Mitä kangasta tuo on? MtM
VastaaPoistaDiamond Ripstop Nylon Shelbyltä.
Poistahttp://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29_161&products_id=1119
Kiitos! Näyttää hyvältä tekemäsi laukut! MtM
PoistaHi there, I found уour webѕіte by the use of
VastaaPoistaGoogle ωhile searching for а relаted subject, your wеb
site came up, it lоoks greаt. I haνe bookmarked it in my gοοgle
booκmarks.
Ηеllo thеre, just turned into aleгt
to youг weblog through Google, and located that
it is really іnformative. ӏ am going to watch out for brussels.
I'll be grateful when you continue this in future. Lots of other folks will probably be benefited from your writing. Cheers!
Here is my web-site nummerupplysningen.se **
Casino - Dr. Martin's and Thomas - MGM Dental Co.
VastaaPoistaDental 남양주 출장안마 Co. is the 정읍 출장마사지 premier 포항 출장샵 medical center 군산 출장마사지 in the Northeast. 제천 출장마사지 Find the best in our community center directory for the following services:.