sunnuntai 7. elokuuta 2011

Bromptonia hankkimassa, mutta S, M vai P? Siinäpä pulma!

Olen tehnyt periaatepäätöksen, että en kirjoittaisi ”markkinointiartikkeleita”, jotka pohjautuvat suurimmaksi osaksi valmistajan materiaaliin (nettisivut, brosyyrit, lehdistötiedotteet ja niin edelleen). Jokaisessa artikkelissa pitäisi olla jotakin omaa ja jotakin uutta. Tämän kertainen kirjoitus saattaa olla poikkeus. Meidän Bromptoneja hankkiessani tein paljon taustatyötä. Halusin varmistua, että hankimme meille oikeat pyörät. Suurin osa tiedosta on kerätty Bromptonin kotisivuilta, eri blogeista ja nettifoorumeista. Halusin tuoda tekemäni taustatyön myös muiden käyttöön. Oman lisäni yritän tuoda vertaamalla M-mallin ja P-mallin ajoasentoja toisiinsa. Toivottavasti joku hyötyy tästä artikkelista.
Bromptoninsa voi hankkia useassa eri kokoonpanossa. Neljännen sukupolven pyörien tyyppimerkinnät näyttävät kuta kuinkin tältä: M3R, S2L-X, M6R ja niin edelleen. Mystisten numero- ja kirjainyhdistelmien takana piilee logiikka, jonka avulla voit tietää pyörästä kaiken oleellisen.
M,P vai S
Ensimmäinen kirjain voi olla M, P tai S. Nämä viittaavat pyörän ohjainkannattimen ja ohjaustangon tyyppiin. Yleisin, myydyin ja ehkäpä näin ollen myös perusmalli on M. Ohjaustanko muistuttaa etäisesti vanhoja BMX-pyörän tankoja, joissa kädensijat olivat huomattavasti korkeammalla kuin kiinnitys ohjainkannattimeen. M-malli on tarkoitettu kaikelle kansalla selkä suorassa tehtävään työmatka-ajoon. Malli on ulkoisesti säilynyt samankaltaisena Bromptonin ensimmäisestä tuotantosukupolvesta lähtien (prototyyppi on aivan oma lukunsa). M-mallin ohjaustankoa on muutettu mm. materiaalin osalta, sillä ensimmäiset versiot olivat David Henshawn mukaan liian ”löysät” ja saattoivat rikkoutua ronskimman ajajan käsittelyssä (David Henshaw: Brompton, s.77).
M-malli
Nykyinen malli on ilmeisesti kestävä, sillä vanhoihin malleihin suunniteltua tukitankoa ei suositella enää  virallisilla sivuilla (korjaus: manuaalissa suositellaan edelleen tukitangon käyttämistä, jos tapana on hyppiä tai muuten ajaa "rajusti". Korjaus tehty 8.8.2011 klo 15.35. Linkki s. 31.). M-mallin ohjainkannatin nousee kohtuu suoraan emäputken kohdalta ylös ja tangon kiinnityskohta on 885 mm maasta (keltainen nuoli). Kädensijat heiluvat 1055 mm korkeudessa (violetti nuoli). Nostin satulatolpan 410 mm korkeuteen rungon satulaputken päästä  ja mittasin matkan satulatolpan yläpäästä ohjainkannattimen keskiosaan. M-mallin ”vaakaputki” olisi tällä tavalla mitattuna 605 mm (vihreä nuoli). Nyt täytyy muistaa, että ”tavallisissa” pyörissä vaakaputki päättyy haarukan emäputkeen ja matka ohjaustankoon jatkuu eteenpäin ohjainkannatinta pitkin. Bromptonin vaakaputki päättyy tankoon. Bromptonin vaakaputki on siis tavallisen pyörän ”vaakaputki + ohjainkannatin”. 
P-malli on ilmeisesti Bromptonin näkemys droppitangosta (ns. kippuratangosta). Ohjaustanko muistuttaa muodoltaan retkipyörissä joskus näkyvää perhostankoa. Perhostanko asennetaan yleensä kohtuullisen vaakatasoon, mutta P-tanko asennetaan pystysuoraan. Tankosta on kaksi selvää otekohtaa eli yläote ja alaote. Yläote on suunnitellijan mukaan tarkoitettu kaupunkiajoon, jossa näkyvyyden takaamiseksi, pää on ylhäällä ja pyörän kontrollit ovat lähellä. Alaote on suunniteltu nopeampaan ajoon. 
Ohjainkannatin taipuu M-mallista poiketen hieman eteenpäin. Tanko kiinnittyy pyörään 900 mm korkeudessa. Yläote on 1050 mm korkeudessa ja alaote kutakuinkin ohjainkannattimen tasolla eli 900 mm. P-mallin vaakaputki on huomattavasti M-mallia pidempi, eli se on 640 mm. M- ja P-malliin käyvät kaikki Bromptonin valmistamat laukut, mutta T-bagin kanssa täytyy huolellinen pakkaamisn kanssa. P:n alaote on sen verran alhaalla, että aivan täyteen pakatun T-bagin yläosa saattaa ottaa tankoon kiinni. Minulle tämä on käynyt vain kerran ja sekin tapahtui, kun kuljetin laukussa 16” ulkorenkaita pystysuorassa. P-tanko painaa 326 g enemmän kuin kevein S-mallin tanko.
Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä on S-malli. S-malli on Bromptonin sporttisin versio, jossa ohjainkannatin on hieman pidempi kuin M-mallissa, mutta se kaartuu eteenpäin. Ohjaustanko on maastopyöristä tuttu suora putki. Ajoasennossa kuski nojaa voimakkaasti eteenpäin. En omista S:ää, joten en ole voinut suorittaa mittauksia. Kuvista voi päätellä, että ajoasento olisi P-mallin alaotteen luokkaa (ei ole tieto, ihan puhdas MuTu). Vaikka S-mallin ohjainkannatin on pitempi kuin muissa malleissa, ohjaustanko ja jarrukahvat ovat alempana. Tästä johtuen S-mallin kanssa voi käyttää ainoastaan sille suunniteltua S-bagia. Muut laukut ovat liian korkeita matalalla olevalle ohjaustangolle, joten ajossa jarrukahvat osuvat laukkuun ja estävät tangon ohjausliikkeet. 
1,2,3 vai 6
Mallimerkinnän seuraava merkki on numero. Numero voi olla 1,2,3 tai 6. Numero kertoo kyseisen mallin vaihteiden määrän. Kaksivaihteisessa pyörässä takanavassa on kaksi ulkoista ratasta, joita vaidellaan Bromptonin omalla takavaihtajalla. Kolmevaihteisen pyörän vaihteet ovat puolestaan Strumey Archerin BSR-napavaihteet. BSR tulee sanoista Brompton Standard Range ja se on nimensä mukainen. Joku vääräleuka BikeFroums.net -foorumilla totesikin, että vaihteet ovat niin kaukana toisistaan, että navasta löytyy aina kolme väärää vaihdetta. Vaihteiden alue on 178 %. Vaihdetuumina vaihteet ovat 47,9; 63,8  ja 84,9.  Jos vaihteet tuntuvat liian isoilta tai liian pieniltä
 maastoon nähden, Brompton tarjoaa lisämaksua vastaan vaihteiden alennuksen tai korotuksen. Välitysten muutos voidaan tehdään eturatasta tai takarattaita vaihtamalla.
Kuusivaihteinen pyörä on 2- ja 3-vaihteisen yhdistelmä. Eli takanavassa on kaksi ulkoista ratasta ja napa itsessään on kolmevaihteinen Sturmey Archer BWR (Brompton Wide Range). Vaihteiden skaala on 302 %. Etenemän tuumissa näet taulukosta, kuten myös nopeuden 80 poljinkierroksella minuutissa. 

Meillä on 3- ja 6-vaihteiset versiot. Kuusivaihteisesta versiosta löytyy luonnollisesti paljon paremmin oikea vaihde jokaiseen maastonkohtaan. Jos aikoo ajaa pidempiä matkoja esimerkiksi kumpuilevassa maastossa, on kuusivaihtenen mielestäni parempi vaihtoehto kuin 3-vaihteinen. Kolme vaihdettaa taas mielestäni riittää vallan mainiosti kaupungissa tapahtuvaan hyötyajoon (meillä on kokemusta Hyvinkäältä, Keravalta, Järvenpäästä, Helsingistä, Tampereelta ja Hämeenlinnasta).
E, L vai R
Kolmimerkkisen mallimerkinnän viimeinen kirjain kertoo varustelusta. R mallimerkinnässä kertoo, että pyörässä on sekä takatavarateline ja lokasuojat. L tarkoittaa, että pyörässä on lokasuojat. Pyörässä ei ole tarakkaa tai lokareita, jos mallimerkinnässä on E. Suomen ilmastossa lokasuojat ovat mielestäni vähimmäisvaatimus. Tarvitseeko tarakkaa, se onkin aivan toinen kysymys. Bromptoneissa on hyvä eteen sijoitettava tavaran kuljetusysteemi. Tarakka sijoittuu niin lähellä polkimia, että isomman lastin sijoittaminen taakse on mahdotonta, ilman että se polkiessa osuisi kantapäihin. Olemme käyttäneet tarakalla pientä 40x30x19 laatikkoa mm. ostosten kuljettamiseen.

Olen vain kerran, ja silloinkin hyvin lyhyen aikaa, käsitellyt pelkästään lokareilla varustettua Bromptonia. Parkkiasennossa se lepäsi kahden runkoon sijoitetun ja yhden lokariin sijoitetun rullan päällä. Tarakallinen versio saattaa olla tukevampi parkkiasennossa ja taitettuna. Toivottavasti joku on tämänkin testannut ja olisi halukas kertomaan oman mielipiteensä. 
Taittopyörän käyttäjät hyötyvät ehkäpä eniten pyörän keventämisestä. Taittopyöriä pitää myös kantaa esimerkiksi rappusia ylös (meillä 3,5 kerrosta), jolloin jokainen gramma merkitsee. Tämän vuoksi kannattaa miettiä tarkkaan tarvitseeko tarakkaa.
Miten päädyin P-malliin
Ensimmäisen Bromptonin hankimme melko nopealla aikataululla ja valitsimme kauppiaan hyllyssä olleen mallin.  Hankimme M3R:n eli M-tangolla varustetun 3-vaihteisen mallin tavaratelineellä. Liikkeessä ei kyseisenä ajankohtana ollut kuin punaisia pyöriä, joten maksoimme myös hieman ylimääräistä ”erikoisväristä”. 
Vajaan kuukauden sisällä vakuutuin, että Bromptonin edut olivat merkittävästi suurempia kuin huonot puolet. Päätin hankkia itselleni toisen Bromptonin. Sovimme, että ”punainen paholainen” olisi Elinan pyörä ja minä hankin toisen silmällä pitäen Uutta Suurta Adventuuria. Eli omaa pyörääni tulisin käyttämään myös retkeilyyn, joten tarvitsisin siihen mahdollisimman laajan välitysskaalan ja hyvän ajoasennon. Välitykset eivät olleet ongelma, koska ainoa Bromptonin tarjoama retkeilyyn soveltuva vaihtoehto on 6-vaihteinen versio (tähän on olemassa kolmannen osapuolen tarjoama vaihtoehto, joka kieltämättä ainakin markkinointitekstien mukaan vaikuttaa mielenkiintoisemmalta kuin Bromptonin tarjoama). 
Parhaan tankovaihtoehdon valitseminen olikin paljon hankalampaa, sillä minulla oli kokemusta vain M-mallista ja liikkeessä ei ollut näytillä S- tai P-mallia. Tankomallin päätin puhtaasti markkinointiteksteitä, blogeista ja foorumeista saamani tiedon perusteella. Näin jälkikäteen arvioituna, prosessi vaati paljon pohdintaa, vaikka vaihtoehtoja oli vain kolme.
Näiden argumenttien pohjalta tein lopulta päätöksen. Tummenetulla kohdat, jotka lopulta ratkaisivat mallin.
M-malli
    • Ajokokemus M3R:stä oli hyvä
      • Liian pysty ajoasento pitempään retkiajoon
    • Tankoon voi lisätä nousukahvat taitettavuuden kärsimättä
      • Nousukahvoillakin liian pysty asento
    • Tanko on kohtuullisen kevyt
    • Lyhyt tila kiinnittää valot tai mittari
    • Kaikki laukut käy
P-malli
    • Usempi ajoasento
    • Kuvien perusteella alaotteen ajoasento on pidempi kuin M-mallissa
    • Yläotteen ajoasento samanlainen kuin M-mallissa
    • Vähän tilaa mittareille ja valolle
    • Ei voi kiinnittää nousukahvoja ilman, että taitettavuus kärsisi
    • Ristiriitaista tietoa alaotteen käytännöllisyydestä
      • Joidenkin mielestä hyödytön
        • Huonosti muotoiltu
      • Jotkut pitävät siitä
    • Ruma
    • Painavin
    • Kaikki laukut käy
S-malli
  • Pitkä ja matala ajoasento
  • Mahdollisuus lisätä nousukahavat ilman, että taitettavuus kärsii
  • Kevein
  • Näyttävin
  • Ristiriitaista tietoa, mahtuuko kaikki laukut
    • Brompton sanoo ei
    • Foorumeilla jotkut ovat omien sanojensa käyttävä T-bagia, mutta eivät ole lähettäneet kuvia
      • Eivät olleet myöskään kirjoittajia, joiden kirjoittelua olisin seurannut pidemmän aikaa
Lopulta päädyin P-malliin. M-mallin ajoasento olisi joka tapauksessa liian pysty omiin mieltymyksiini verrattuna ja en halunnut ottaa riskiä, että T-bag ei toimisi S-mallin tangon kanssa. P-mallissa otin pienin riskin alaotteen ajoasennon kanssa, mutta yläote toimisi varmasti. Pyörän ulkonäkö painoi alussa vaakakupissa jopa liian paljon, mutta järki palasi ja lopulta sillä ei ollut merkitystä. 
M-mallin ja P-mallin ajoasennot ja kuinka kuskin pituus vaikuttaa ajoasentoon
Olen liittänyt loppuun kaksi kuvasarja, joista voi päätellä mallin vaikutuksen ajoasentoon. Minä olen noin 178 cm pitkä ja Elina on 152 cm. M-malli ja P-mallin yläotteet ovat hyvin samankaltaisia. Vaikka molemmat ohjaustangot heiluvat samalla korkeudella, on P-mallin tanko muutaman sentin kauempana satulaputkesta. Huomaan eron ajaessa, mutta ero on minusta  hyvin pieni. Elina taas pitää M-mallia parempana, koska hän joutuu P-mallissa kurottamaan enemmän ja hänen on vaikeampi yltää jarrukahvoille.
Kuvista näkee selvästi, että P-mallin alaote on paljon matalampi kuin yläote tai M-mallin perusote. Tätäkin otetta käyttäessä Elina joutuu kurottamaan reilusti eteenpäin ja hänen kätensä ovat melkein piikkisuorat. Minä pidän P-mallin alaotteen pituudesta paljon. Ajoasento muistuttaa paljon maastopyöräni ajoasentoa. Tässä asennossa minun on helpompi käyttää voimaa polkemiseen kuin toisilla otteilla. Kun käsiä koukistaa vielä vähän enemmän, voi mennä mannaryyniksi ja pienentää ilmanvastusta.

P-mallin alaotteen kädensijat varmasti jakaa mielipiteet. Ohjainkannattimen kohdalta ne kaartuvat jyrkästi ylöspäin tehden tiukan mutkan ja kaartuvat alaspäin. Ilmeisesti suunnittelija on tarkoittanut, että kädet pidetään alaspäin kaartuvassa osassa. Ranteiden asento muistuttaa hieman asentoa sisäänpäin kääntyvillä nousukahvoilla. Käteni ei eivät ole vielä tottuneet asentoon. Olen ajanut vain muutaman yli 50 km reissun, joten  en ole vielä päässyt sisälle niiden sielun elämään, mutta en vielä niitä tuomitse. Tarvitsen vielä pitkiä lenkkejä P-tangon kanssa, ennen kuin voin  sanoa mitään arvokasta. 

10 kommenttia:

  1. Kiitos oikein hyödyllisestä oppaasta pyörän valintaan! Meillä on ollut mielissä juurikin Brompton ja se hankitaan kun lopulta hankitaan! MtM

    VastaaPoista
  2. Mukava kuulla, että pidit artikkelia hyödyllisenä!

    VastaaPoista
  3. Kiitos mainiosta oppaasta!

    Itse olen päätymässä M-malliseen ohjaustankoon. Pari senttiä matalampi se olisi saanut olla mutta S-malli on rentoon ajeluun turhan matala.

    Satulatolpan pituus on pulmallisempi valinta. Ensivaikutelma oli että normaalitolppa on liian lyhyt. Olen 180cm pitkä ja pidän satulaa muissa pyörissä noin 76-77cm korkeudella (keskiön keskeltä satulan yläpintaan). Bromptonin normaalitolpalla satula jäi pari senttiä liian alas. Mutta satulakiinnikkeen kiinnityspaloja kääntämällä saatiin satula asettumaan hieman korkeammalle joten vaikuttaiai siltä, että saankin normaalitolpalla satulan tarpeeksi ylös.

    Näillä spekseillä ojaustanko oli koeajopyörässä noin 1cm satulan yläpintaa korkeammalla. Ellen väärin muista olisi ohjaustangon grippien korkeus ollut noin 102cm, eli vähän matalampi kuin sinun mittaamasi M-malli.

    VastaaPoista
  4. Moi! Kiitos vinkeistä !

    Hartaasti mietittyäni eri kokoonpanoja, valitsin S-mallin tavaratelineellä, lokasuojilla, easy wheelseillä, 3 vaihteella ja lakkavärillä.
    Puolisko ei rahantuhlauksesta tykännyt, mutta ei haittaa !

    Nyt vain jännäämään ilmoitusta matkahuollosta. Jeeeee!

    Terv. Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi,

      Kiitos kommentista. On aina yhtä mukava kuulla, että joku on hyötynyt harrastuksestani.

      Lakka on ehdottomasti top3-listallani Bromptonin väreissä. Onnean uudelle pyörälle.

      Ville

      Poista
  5. Moi! Kiitos hyvistä blogiteksteistä, taittopyörät on mulle uusi tuttavuus, mutta kun kevät saapuu, alkaa pyöräily taas kovasti houkuttelemaan ja uudelle pyörälle olisi tarve. Siksi olen tässä nyt surffailut ja lueskellut, erityisesti Bromptoneista, ja nyt tuntuukin, ettei muuta vaihtoehtoa ole... Vähän mietityttää hinta, Greenbiken hinnaston mukaan pyörälle tulee ~1100e hintaa (luulen että 3ML voisi olla valintani). Olin lukevinani jostain, että mainitsit hinnan olleen vajaan 1000e, tulkitsenko hinnastoa väärin vai ovatko hinnat vaan nousseet? Toinen pohdituttava asia (liittyen hintaan) on pyörän jättäminen ulos (uskaltaako sitä tehdä vaikka oliskin superlukko ja kiinnitys johonkin aitaan), asun Helsingissä ja pelkään ammattivarkaita. Asuntoon ja työpaikalle sisäänkuljettaminen ok, mutta jos nopeasti käy kaupassa / kahvilla tms... Mutta toisaalta, onhan sitä kotivakuutus ja kaikki voidaan aina pölliä.

    Olen kyllä jo aika myyty. Täytyy varmaan mennä Greenbikeen koeajamaan pyörää (sen nettisivujen kautta tänne blogiin eksyinkin). Kiitos siis vielä mainioista teksteistä & hyvää kevättä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Leena!

      Et varmastikkaan tulkitse hinnastoa väärin, sillä Bromptoneiden hinnat ovat ilmeisesti nousseet.

      Minä olen vienyt taitetun ja huputetun pyörän jopa ravintolaan ja kukaan ei tiennyt tai kysynyt mitään. Hyvin lukitun pyörän kyllä uskaltaa jättää uloskin kun pitää kiinni mainitsemistasi perussäännöistä: Vahva lukko, jonka avaamiseksi joutuu tekemään töitä useita minuutteja, kiinteä kiinnityspiste ja näkyvä paikka. Taitetun Bromptonin saa itseasiassa lukittua hyvin, sillä pyörä täyttää melko ison osan lukosta (ei esim. tunkki mahdu sisään).

      Lukitusta voisi pohdiskella enemmänkin. Kiitos vinkistä!

      Poista
  6. Taittopyörä-tauti iski eilen. Nyt luetaan kaikki....
    Mukavaa sakkia joka maassa!

    VastaaPoista
  7. no mikä olisi pystyin ajoasento minkä kaupunkipyöräilyyn bromptonilla saa.h-malli?tuo jossa kaksi vaihtoehtoa näyttää myös siltä että sillä voisi ehkä 167cm pitkä ajaa pystyssä vai`? ja saiskohan h mallilla yhtä pystyn ajoasennn kuin jopolla on

    VastaaPoista
  8. Voikohan ohjaustangon myöhemmin vaihtaa, jos alunperin on hankkinut pyörän M-tangolla ja jatkossa pyörällä ajaa toinen perheenjäsen, jolle S-tanko sopii paremmin?

    VastaaPoista