sunnuntai 29. toukokuuta 2011

Näin kama kulkee, osa 1: Brompton ja T-bag






***
Tämän kirjoituksen kuvat Flickr-diaesityksenä. Kumpi on parempi: Flickr-esitys vai kuvat tekstin keskellä? Äänestä oikealla olevasta valikosta.
***


Jos polkupyörää käyttää muuhunkin kuin harrastamiseen, tulee hyvin todennäköisesti eteen tilanne, jossa tarvitsee kuljettaa tavaraa mukana. Reppu tai lähettilaukku ovat vallan mainioita satunnaiseen työvaatteiden kuljettamiseen.  Toistuvassa käytössä kuitenkin osaa arvostaa menetelmiä, joissa tavarat eivät roiku ajajassa kiinni ja tee selkää märäksi!
Brompton, Bike Friday ja Dahon tarjoavat hyvin erilaisia ratkaisuja tavaroiden kuljettamiseen. Kaikki tässä sarjassa esitteltävät tavat ovat suunniteltu retkikäyttöön, mutta soveltuvat mainiosti myös työmatkoihin ja kauppareissuihin.
R-mallin pyörissä on takatavarateline. Telinettä ei voi hyödyntää samalla tavalla kuin isoissa pyörissä tai Dahonissa ja Bike Fridayssa. Tavarateline on erittäin matalalla ja se on hyvin lähellä ajajan kantapäätä. Jos tavaratelineellä haluaa kuljettaa jotain, on se kiinnitettävä tarakkaan pituussuunnassa. Jos taakan kiinnittää leveyssuunnassa, on hyvin todennäköistä, että ajajan kantapää osuu siihen. Itse voisin kiinnittää tavaratelineelle esimerkiksi makuupussin, makuualustan tai teltan. Tosin Heinz Stücke on kiinnittänyt tavaratelineelle kokonaisen rinkan Bromptonilla maailmalla matkatessaan. Epäilen kuitenkin, että Heinzin pakkaussysteemillä pyörä ei taitu ryyhkajunaan alle 1 minuutissa! 
Paras tapa kuljettaa tavaraa Bromptonissa löytyykin edestä. Rungon eteen laitetaan kiinnityspala, johon voi sujauttaa erilaisia laukkuja tai koreja. Laukkujen takana on iso tasku, johon pujotetaan kiinnityspalaan sopiva kehys. Kehyksen alalaidassa on vastinkappale kiinityspalalle ja kehys myös tukee laukkua. Kehyksen voi irrottaa tai ostaa erikseen. Kehystä voi käyttää myös yksin, jolloin siihen voi sitoa esimerkiksi oman laukun. Kehys ei käänny etuhaarukan mukana, joten kuljetettava tavara ei vaikuta merkittävästi ajo-ominaisuuksiin. Ohjaus säilyy keveänä ja seisaaltaaltaan polkeminen ei vaadi ylimääräistä hartiatyötä. Alussa minulle tuli outo olo, koska olin tottunut, että etulaukut liikkuvat etuhaarukan mukana. Nyt etulaukku pysyi kokoajan samassa kohdassa ja tuntui siltä, että jokin olisi pyörässä rikki. Kuherruskuukauden jälkeen runkoon kiinnittyvää etulastia osaa arvostaa.
Bromptonin kehyssysteemiä tukevia laukkuja löytyy jonkin verran. Esimerkiksi Ortlieb ja Carradice ovat tehneet omat versionsa Bromptonlaukuista. Brompton itse myy kolmea perusmallia: S-Bag, C-Bag ja T-bag. Me harrastamme pyörämatkailua/retkeilyä, joten päädyimme nopeasti kahteen T-bagiin.
T-Bagiin tilavuus on  Bromptonin ilmoituksen mukaan 31 litraa, eli työmatkakäyttöön runsaasti, luottokorttimatkailuun sopivasti ja fillariretkeilyyn vähän. Laukkuun mahtuu hyvin sadevaatteet, vaihtovaatekerta ja yhdet ylimääräiset ajovaatteet. Leiriytymistavarat pitää kuljettaa repussa, satulalaukussa ja tarakalla. Laukussa on vain yksi iso osasto, joten matkaillessa vaatteet kannattaa pakata kuivapusseihin, jotta tavaroiden käsittely säilyy helppona ja nopeana. Laukun ulkopuolella on kolme verkkotaskua. Edessä on yksi iso ja tilava tasku, kummallakin sivulla on pienemmät taskut. Minä laittaisin taskuihin mm. kameran, gorillapodin, lukon, ylimääräisen juomapullon, sadevarusteet ja käytössä olevan kartan. Laukku suljetaan kiinittämällä suuaukon velcronauhat, rullaamalla suuaukko ja kiinnittämällä suuaukon reunoilla olevat naarassoljet sivuilla oleviin urossolkiin. Urossoljet ovat sijoitettu hankalasti sivuilla olevien verkkotaskujen sisään. Solkien käyttö on vaikeaa erityisesti, kun taskuissa on tavaraa. Ehkäpä tässä on ajateltu, että laukkua ei tarvitse ajamisen aikana availla, sillä kaikki tarvittava olisi kätevästi verkkotaskuissa.
Laukun takaa löytyy kaksi taskua, jotka ovat sijoitettu siten, että niihin on helppo päästä käsiksi myös ajamisen aikana. Toinen taskuista on juomapullolle tarkoitettu pussi, jossa on suun kiristys. Pullon ottaminen on helppoa, mutta takaisin saaminen vaatii ainakin tällä hetkellä pysähtymisen. Toivottavasti harjoittelu tekee mestarin. Toinen tasku on vetoketjulla suljettava tasku. Minä pidän taskussa kukkaroa, puhelinta ja muita arvoesineitä, joita saatan tarvita hyvinkin nopeasti. 
Laukun mukana tulee sadesuoja ja olkahihna. Laukku ei ole vedenpitävä, joten sadesuoja tulee tarpeeseen. Vedenpitämättömyys on myös toinen hyvä syy pakata tavarat kuivapusseihin. Sadesuoja on iso kirkas keltainen pussi, joka vedetään sateen sattuessa laukun päälle. Pussin laittaminen on helppoa ja nopeaa. Olkahihnassa ei ole kantopehmustetta, joten hihna saattaa kiertyä ohueksi naruksi ja alkaa pureutumaan hartioihin kipeästi hyvin nopeasti. Minä olen ottanut omasta Bagaboo-lähettilaukusta pehmusteen ja laittanut sen hihnaan kiinni. Hihnan käyttämisestä tule heti paljon miellyttävämpää.
Kiinnityspala jää näkyviin vaikka pyörä olisi taitettuna ja siihen voikin kiinnittää laukun. Jos Brompton on varustettu Eazy wheelseillä (isommilla tarakan pyörillä), voi pyörää työntää tai vetää taitettuna laukun kehyksen kahvasta. Youtubessa on videoita, joissa ihmiset ovat jättäneet ohjaustangon taittamatta ja käyttävät laukkua ja Bromptonia ostoskärrynä. Näyttää hyvältä. Mitenkähän Brompton-ostoskärryyn suhtaudutaan Suomesssa? Onko sinulla kokemuksia vai pitääkö tämäkin kokeilla itse?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti