tiistai 22. marraskuuta 2011

Supernova E3 Triple ja Schmidt SON28 - Ensivaikutelmia




Tällä kertaa päivitän blogiani videon muodossa. Olen ajanut kahden viikon ajan päivittäin maastopyöräillä valaisten etenemistäni Supernovan E3 Triple-valolla ja Schmidtin SON28-napadynamolla. 
Valmistajan mukaan E3 Triple on tarkoitettu kaiken muun ohella maastopyöräilyyn. Yleisesti ainoina maastoajoon soveltuvina valoina on pidetty akkukäyttöisiä tuikkuja. Päätin kuitenkin kokeilla, toimiiko dynamovalo myös maastossa.
Olen ajanut päivittäin pitkin säkkipimeitä pikkuteitä ja tehnyt viisi-kuusi polkuseikkailua pimenevässä illassa. Joskus olen ajanut pelkästään Supernovan valaisemana, joskus olen käyttänyt lisävalona vanhaa Nightpro-kypärävaloa. 
Valo on toiminut moitteettomasti ja voin vakuuttaa, että E3 Triple on vähintäänkin riittävä hiekkatiehurjasteluihin kapeillakin urilla. Valokeila on kirkas (valmistajan mukaan max. 800 lumenia). Valokuvio on symmetrinen, joten osa valosta syöksyy kohti puiden oksia. Valo antaa riittävästi näkyvyyttä jo ensimmäisistä polkaisuista ja saavuttaa riittävän kirkkauden melko alhaisissa nopeuksissa. Valmistajan mukaan vauhtia täytyy olla noin 10 - 15km/h, että kaikki LEDit syttyvät. Vauhdin ollessa alhaisempi, vain 1 LED palaa.
Teknisessä maastossa nopeus tippuu usein alle 10 km/h, jolloin valo ei toimi kaikilla LEDeillä. Valossa on kuitenkin varaaja, joka vauhdin hidastumisesta huolimatta antaa lampulle riittävästi virtaa toimiakseen mahdollisimman kirkkaasti. Buusti kestää muutamia sekuntteja, joka riittää teknisen kohdan selvittämiseen. Jos vauhti hidastuu pidemmäksi aikaa, valoteho laskee merkittävästi. Aina valoa on riittänyt, mutta enemmänkin sitä voisi olla.
Supernova kärsii kaikkien ohjaustankoon asennettavien valojen ongelmasta, eli valo osoittaa samaan suuntaan kuin rengas. Jyrkkät mutkat jäävät pimeiksi ja niihin syösyy Isä Mietoa lukien. Kypärävalo on ollut mainio lisä juuri teknisimpiin ja mutkaisempiin kohtiin. Vanha Nightpro Sport-halogeenivalo ja E3 Triple on osoittaunut minun käyttööni riittäväksi yhdistelmäksi. Dynamovalo on päällä jatkuvasti ja kypärävalon napsautan päälle vain teknisimmissä kohdissa. Tällä yhdistelmällä 4-5 tunnin lenkit ovat mahdollisia (Nightpron akku kestää noin 2 h).
Supernova E3 Triple on monissa maissa kielletty maantiekäytössä juuri kirkkautensa ja linssinsä vuoksi. E3 Triple on myös kohtuu arvokas lamppu. Maantie- ja katukäyttöön on olemassa kustannustehokkaampiakin valaisemia. Arkiseen ajamiseen tarkoitetuissa pyörissäni on valona Schmidtin Edelux-valot, joita voin suositella varauksetta esimerkiksi työmatkakuskeille. 
Lyhyen kokemuksen perusteella voisin suositella Supernovaa seuraavanlaisiin käyttötarkoituksiin:
  • Syksyn ja talven hiekkatierymistelyihin
  • Pitkille öisille maastopyöräretkille, jolloin Supernovaa voi käyttää siirtymiin ja nopeilla poluilla. Teknisiä polkuja varten kannattaa ottaa kypärävalo mukaan.
  • BikeBacking-tyyppiseen retkeilyyn
Kun minulle karttuu enemmän kilometrejä pimeillä ja lumisilla poluilla, kerron lisää kokemuksistani. Kysyä saa ja kommentteja arvostetaan.

2 kommenttia:

  1. dynamon aukko on!

    Harmi vain, että minun bikebacking pyöräksi on valikoitunut läskipyörä, jossa etuhaarukka yleisimmin on 135mm.

    Dynamohan olisi varsin kätevä myös virtalähteenä esim. usb laitteille. Bikestation kehittää juuri tällaista virtalähdettä, sehän olisi jo saatavilla toutterrainilla; the plug.

    MtM

    VastaaPoista
  2. Uuden-Seelannin keikalla minulla oli Biologicin Reecharge dynamolaturi/vara-akku. Se toimi ihan hyvin, mutta yövyin yleensä sivistyksen parissa, joten sitä tuli harvoin käytettyä.

    Plugiakin tutkiskelin vaihtoehtoja kartoitettaessa, mutta Reechargen vara-akkuominaisuus vei voiton silloin.

    Pitäisikin kaivella NZ:n muistiinpanot esiin ja kirjotella Biologic-Reechargesta pieni juttu blogiin. Kiitos vinkistä!

    Ville

    VastaaPoista