tiistai 13. syyskuuta 2011

Taittopyörät Eurobikessa 2011: Birdy, Frog, Oribike, Bernds ja minivelot




Vanhat yllättäjät: Birdy, Frog ja Oribike
Birdy, Frog ja Oribike ovat jo vanhoja tekijöitä taittopyörämarkkinoilla, mutta ovat hyvin harvinaisia ellei olemattomia suomalaisilla teillä. Messuilla pääsin ensimmäistä kertaa tutustumaan kyseisten valmistajien tuotteisiin ja yllätyin. Ne ovat tekniikkansa puolesta todellisia haastajia Suomessa ”jyrääville” Bromptonille ja Dahonille. Harmi vain, että niiden hinnat saattavat olla liian suuret Suomen markkinoille.
Pyörillä on hyvin paljon yhteistä. Molempien rungot ovat kiinteitä, eli ne taittuvavat takahaarukan ja vaakaputken liitoskohdasta. Molemmissa pyörissä takarengas taitetaan rungon alle kuin Bromptoneissa (Bromptonoidaan (Bromptonate eng.)).
Molemmissa on myös kaksikomponettihaarukka. Birdyssä ja Frogissa joustohaarukka on toteuttu puolisuunnikkaan muotoon järjestettyjen haarukan jalkojen avulla.  Taitettaessa toinen jalkapari vapautetaan ja eturengas käännetään taaksepäin takarenkaan viereen. Oribikessa haarukassa on kaksi päällekkäistä jalkaparia. Taitettaessa sisempi pari vapautetaan ja rengas käännetään takarenkaan viereen. Oribiken etuhaarukka on jousittamaton. 
Molempien pyörien taitos on kohtuullisen pieni. Korkeudessa ne yltävät Bromptonin tasolle, mutta pituudessa ainakin Birdy häviää muutaman senti. Frog ja Oribike saattavat kokonaisuutenakin olla Bromptonin tasoa. Origami ei kummassakaan ole symmetrinen tai kaunis, mutta kuitenkin ilmeisen toimiva.
Sekä Riese und Mullerin Birdyä ja Frogia sekä Oribiken malleja saa hyvin erilaisilla vaihteistoilla varustettuna. Kummallakin valmistajalla on mallistossaan niin napavaihteisia kuin ulkoisella vaihtajalla varustettuja pyöriä. Haluaisin saada molemmista mallin jos toisenkin pidempiaikaiseen testiin. Niitä on vain harvinaisen vaikea saada Suomesta, sillä kummallakaan ei ole käsitykseni mukaan maahatuojaa.
Maininnan arvoisia malleja olivat kummankin valmistajan ns. high-end mallit: Oribike Surpaz ja Birdy Sport. Surpaz taittuu niin kuin arkisemmatkin mallit, mutta runko on valmistettu... maestro rumpujen pärinää.... hiilikuidusta, kuidusta.... kuidusta... kuidusta. Pyörällä on painoa vain vajaa yhdeksän kilogrammaa ilman polkimia, mutta hintakin on sen mukainen, 2999€. Juttelin pyörästä Alankomaiden maahantuojan kanssa ja saatoin tarjoutua ostamaan yhden. Asia pitänee kuitenkin hyväksyttää kotiparlamentissa, joten testiä en vielä lupaa!
Birdyllä oli kaksi nopeampaan ajoon tarkoitettua mallia. Messuille oli tuotu Birdy race disc ja speed-malli löytyi esitteestä. Molemmat painavat noin kymmenen kiloa, ja välitykset liikkuivat maantiepyörän välitysten tuntumassa. Kaikki kolme mallia voisivat olla pohjana aika-ajopyörää varten, mutta Surpaz on ehkäpä sittenkin liian kallis. Vaikka olisihan se hiilikuitua... kuitua... kuitua… kuitua... 
Riese und Mullerin Frog on taas suora kilpailija Bromptonille. Frog eroaa Birdystä renkaiden koon puolesta. Birdyssä on 18” renkaat, mutta frogissa renkaat ovat 16”:set. Nyt täytyy muistaa, että 16” on sateenvarjotermi usealle rengaskoolle. Bromptonin 16” on halkaisijaltaan 349mm ja Frogin 305 mm. 



Kahdestaan Saksan malliin: Bernds ja Pedapower
Saksalaiset Bernds ja Pedalpower tekevät molemmat muun muassa taittuvia / purettavia tandemeita. Berndsillä ei ollut taitettua/purettua tandemia näytillä, mutta kokonainen oli. Se on hitusen esimerkiksi meidän Circe Helios Duoa pidempi. Takaosa on jousitettu kumijousella, joten luulen, että tavaratelineen kiinnittäminen taakse on ongelmallista. Berndsin osastolla henkilökunta oli niin kiireistä, että eivät ehtineet vastata kuluttajan kysymyksiin, joten en voinut asiaa varmistaa. 
Berndsillä on myös soolotaittopyörä, joka selvästi kilpailee Bike Fridayn kanssa samoilla markkinoilla. Pyörät ovat ulkonäöllisesti hyvin Bike Fridayn kaltaisia. Berndsin taitoskin on hyvin lähellä BF:n taitosta. Siinä missä Bike Fridayssa pitää irroitella satulaputki ja emäputki/stemmikombinaatio, Berndsissä ne pysyvät kokoajan kiinni pyörässä. Heillä oli esiteltävinä hihnavetoinen ja sähköistetty versio. 
Heidän osastollaan oli myös tavarapyörä, jossa mukana tulee punottu kori. Tandemin ja soolopyörän tapaan, takarengas taittuu rungon alle, mutta tilan säästö on vähäinen. Mielenkiintoinen pyörä, mutta samanlaisia on markkinoilla paljon.
Pedalpower oli tuonut messuille paljon erilaisia tandemeja, joista monen pysytyi purkamaan tai taittamaan. Keskityin tutkailemaan 20” renkailla varustettua Butterflyta, mutta muihinkin malleihin kannattaa tutustua. Butterfly taittuu rungosta kapteenin ja eturenkaan välistä. Takarengas taittuu Berndsin ja monen muun tapaan rungon alle. Paketti ei ole järin siisti tai pieni, mutta viitsisin raahata sen matalalattiajunaan silloin tällöin. Butterflyhyn saa laitettua tarakan ilmeisen kätevästi. Taitettuna se tasapainoilee tarakan varassa. Tavaratelineessä on Bromptonin ja monen muun tapaan pienet renkaat, joiden varassa pyörää voi taitttuna työnnellä. Pyörän kantokyky in huikaisevat 270 kg eli sillä ajelee kaksi isompaakin ihmistä tavaroiden kanssa. Vertailun vuoksi Circe Helios Duon kantokyvyksi ilmoitetaan 170 kg, tosin se riittää meidän käyttöön juuri ja juuri.


BigFish
Messut eivät menneet ilman pettymyksiä. Slovenialainen Bigfish julkisti messuilla uuden version taittopyörästään. Uusi versio oli oleellisilta osiltaan hyvin alkuperäisen kaltainen: ohjaustanko oli täysin sama, renkaat ovat edelleen 16” ja takarenkaan taittaminen rungon alle on samanlainen. Vanhassa mallissa eturengas taittui rungon putkien väliin eli alaputkion jaettu kahteen osaan. Uudessa versiossa jaetut putket oli korvattu yhdellä muotoillulla runkoputkella. Eturenkaan taittaminen tapahtui periaatteessa samalla tavalla kuin ennenkin, mutta runko oli modernimman näköinen.
Bigfish on kummallinen kala taittopyörämarkkinoilla. Taitettu pyörä ole juuri ajettavaa pyörää paljoakaan pienempi. Taitettu pyörä on kyllä kapea ja sitä voi vetää kohtuu helposti perässään, mutta mielestäni se ei kilpaile ”oikeasti” taittettavien pyörien kanssa. Bigfish on  on liian iso kuljetettavaksi esimerkiksi ruuhkajunassa tai bussissa. BikeForumsin taittopyöräosiossa on keskusteltu samasta asiasta. Mielenkiintoinen huomio oli, että melko suurta osaa taittopyöristä ei taiteta elinikänsä aikana. Bigfishin muotoilu saattaa vedota johinkin kuluttajaryhmään. Jos taitettavuus ei ole tärkeätä ja ulkonäkö miellyttää, on Bigfishin hankinta perusteltua. Onhan firman kuitenkin täytynyt myydä suuriakin määriä pyöriä, sillä se on ollut markkinoilla jo parin vuoden ajan.

Miniveloja näytillä, mutta tuleeko markkinoille
Miniveloja eli 20” tai pienemillä renkailla varustettuja pyöriä oli näyttelyssä jonkin verran. Minivelot ovat suosituimpia Itä-Aasiassa, mutta myös Yhdysvalloissa muutama valmistaja on uskaltautunut yrittämään markkinoille (Mercier ja Soma). Euroopan markkinoille pyörät ovat tihkuneet hitaasti. Euroopassa menestyneistä miniveloista mieleeni tulee vain Moulton. Suomessa en pikkupyöriä ole nähnyt liikenteessä tai myytävänä Moultoneita lukuuntottamatta. 
Messuilla monet minivelot olivat sähköpyöriä. Mm. AtoB ja Raleigh olivat tuoneet messuille nimenomaan sähköversiot. 
Perinteisiä miniveloja messuilla edusti mm. Bruno Bikes ja Yasujiro. Olen jo pitkään katsellut Brunon kotisivuja ja haaveillut jonkin heidän malliensa hankkimisesta. He ovat menestyneet parhaiten Japanissa ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin heillä ei ole juurikaan myyntiä Euroopassa. Firman edustajia ei ständillä näkynyt odottelusta huolimatta, joten en voinut asiaa varmistaa. Brunon huippumalli, Ventura, muistuttaa etäisesti Moultonia risteleilevine runkoputkineen. Ventura on kuitenkin ihka aito minivelo, eli sitä ei voi purkaa Moultonin tapaan. 
Minulle uusi tuttavuus oli Yasujiro. Pyörän runko, integroidut tavaratelineet ja värimaailma hivelivät esteettistä silmääni. Monet pitävät taittopyörien tai minivelojen mittasuhteita vääristyneinä, mutta hyvin suuniteltu spaceframe (Moulton) tai Brunon ja Yasujiron ristiin menevät runkoputket tekevät pyöristä erittäin hienon näköisiä.
Mielenkiintoisin minivelo löytyi portaikon kaiteeseen lukittuna. Räderwerk twentyä en löytänyt itse messuilta, mutta nettisivujen mukaan valmistajalla on useita 20” renkaisiin pohjautuvia pyöriä. Toivottavasti valmistaja tulee ensi keväämä Spezi-messuille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti