torstai 5. heinäkuuta 2012

Brompfication runkoklampit



At Brompfication we love Brompton folding bikes, and think it's the best folder out there - there is nothing that comes close to it in terms of a fast and compact fold.
That doesn't mean it's perfect - but if you ask us, that is where all the fun begins.
Yläpuolella on lainaus Brompication-nimisen yrityksen manifesti. Brompfication on tanskalaisen Bromptonfanaatikko Peter Griebelin Thaimaassa sijaitseva pieni yritys, joka valmistaa erilaisia ”tuunausosia” Bromptoniin. Tuotevalikoimasta löytyy mm. satulaputken pikalinkku, eturenkaan pikalinkku, takahaarukan liipaisin, alumiiniset Eazy Wheelsit ja muutama erilainen versio runkoklampeista eli rungon ja stemmin alumiinisia kiristyssysteemejä. 
Kuten manifestissa todetaan, Brompton on hyvä jo nyt, mutta täydellinen se ei missään nimessä ole. Olen jo aikaisemmassa blogitekstissä haikaillut parempien runkoklamppien perään. Nykyiset klampit toimivat kuin junan vessa, mutta ne voisivat olla vieläkin paremmat.
Brompification Hinge clamps eli uudet runkoklampit
Vaikka nykyiset klampit ovat käyttökelpoiset, on niissä muutamia ongelmia. Nykyiset klampit pyörivät kiristysruuvin mukana, kun runkoa avaa tai kiristää kiinni. Joskus ne jäävät  kiristintä pyörittäessä ikävästi poikittain ruuvin ja kiristimen väliin. Toisaalta todella huonona aamuna kiristysruuvin voi pyörittää kokonaan rungosta irti. Tosin vahingossa irroittaminen on teoreettinen ongelma, sillä hyvin nopeasti kädet löytää juuri oikean kierrosmäärän rungon avaamiseen ja sulkemiseen. 
Brompifacation rientää avuksi. He ovat valmistaneet runkoklampit, jotka korjaavat juuri edellämainitsemani epäkohdat. Itse alumiiniosa, joka kiristää rungon, muistuttaa luonnollisesti hyvin paljon alkuperäistä. Ne ovat hieman sirommat ja toinen klampin kynsistä on muutaman millimetrin pidempi kuin toinen. 
Lyhyempi kynsi tulee taittuvan rungonosan puolelelle. Eli stemissä lyhyt kynsi tulee yläpuolelle ja runkoklampissa etupuolelle. Kun rungon avaa, pitkä kynsi jää rungon taakse ja  estää klamppia pyörimästä kiristimen mukana. Klampin taakse tulee kierrejousi, joka painaa klampin kiristintä vasten. Koko systeemin runkoon kiinnittää koneistettu ruuvi, jonka päässä on hienot vääntimet. Ruuvin toiseen päähän tulee lukkomutteri. Mutterin avulla on helppo säätää kiristimen pituus niin, että sitä tarvitsee pyörittää ainoastaan minimimäärä kierroksia rungon avaamiseksi tai sulkemiseksi.
Olen jälleen osallistumassa Bromptonin maailmanmestaruuskisoihin, joten tarvitsen kaiken hyödyn oman aikana parantamiseksi. Tilasin itselleni Brompficationista klamppisarjan, johon kuuluu alumiiniset klampit, kiristinruuvi, kierrejousi ja lukkomutteri. Yksi sarjan riittää yhteen pyörään. Lystille tulee hintaa postikuluineen noin 60 €. Sarja on mielestäni liian kallis, mutta yrittäjä Peter Griebel tämän tietääkin. Hän perustelee kalliita hintoja pienillä tuotantosarjoilla ja pienillä markkinoilla. 60 € on paljon tuotteesta, joka pitäisi mielestäni olla vakiovarusteena jokaisessa Bromptonissa.
Paketti tuli Thaimaasta nopeammin kuin tilaukset monesta eurooppalaisesta nettikaupasta. Laitoin tilauksen torstaina ja paketti oli minulla kädessäni seuraavan viikon keskiviikkona. 
Asensin klampit paikalleen, mutta jo asennusvaiheessa ruuveissa tuntui ylimääräistä vastusta. Alkuperäiset kiristimet pyörivät rungossa todella herkästi, mutta Brompicationin kiristinruuvit takkusivat pahasti. Jouduin käyttämään kahta sormea kiristämiseen ja avaamiseen. Prosessi oli itseasiassa muuttunut hitaammaksi ja vaivalloisemmaksi kuin alkuperäisillä osilla. Lähetin välittömästi Griebelille viestin ja tiedustelin, että ovatko ruuvit virheelliset vai tarvitsevatko ne vain sisäänajoa. Vastauksen mukaan niiden pitäisi pyöriä välittömästi niin kuin vanhatkin. Peter Griebel pyysi lähettämään pelkät ruuvit takaisin ja hän vaihtaa ne. En ole tätä kirjoittaessa saanut uusia ruuveja, koska takaisin lähettäminen viivästyi pahasti.
Edullisempi vaihtoehto
Brompificationin sivulla on myytävänä vain pelkkiä klamppeja ja jousia käytettäviksi alkuperäisten muovisten kiristimien kanssa. Ne maksavat noin 30€, joten hinta on paljon halvempi, mutta edelleen kallis.
 Käyttöohjeissa neuvotaan, että alkuperäisiin kiristimiin kannattaa vaihtaa 55 mm M8 -ruuvit, jotta niissä olisi riittävästi tilaa lukkomutteria varten. 55 mm M8 -ruuveja ei löytynyt, mutta 50 mm ovat melkein riittävän pitkät. Kaksi ruuvia maksoi 42 senttiä paikallisessa rautakaupassa ja eikun kokeilemaan. Asensin Brompficationin paketin uudelleen käyttäen alkuperäisiä muovikiristimiä ja rautakaupan ruuveja. Ruuvit toimivat välittömästi moitteettomasti ja klampit toimittivat niille tarkoitettua tehtävää kuin esittelyvideossa
Nyt rungon aukaiseminen ja kiinnittäminen sujuu muutaman kymmenyksen nopeammin, mutta suurin etu hyöty on klamppien paikallaan pysymisestä. Ne eivät jää enä rungon ja kiristimen väliin ja rungon aukesimisen ja kiristämisen hoitaa yhdellä kädellä.
Ostaisinko uudestaan? No, jos ulkonäöllä ei ole väliä, niin en ostaisi koko sarjaa, vaan tyytyisin 30€ hintaisiin klamppeihin ja jousiin. Loput ostaisin rautakaupasta. Elinalle aion tilata juuri tuon 30€ paketin. Koko systeemiä en tilaisi uudestaan, sillä 15€ yhdestä koneistetusta ruuvista on mielestäni aika paljon, vaikka se näyttävä onkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti