tiistai 30. elokuuta 2011

Näin kama kulkee: Brompton B-bag lentokoneessa



Otin oman Bromptonin mukaan Brompton World Championshipseihin. Olemme kuljettaneet taittopyöriä lentokoneessa ennenkin. Veimme Dahonin ja Bike Fridayn Belgiaan pahvilaatikkoissa ja Bike Fridayn Uuteen-Seelantiin Samsoniten matkalaukussa. Olisin voinut kuljettaa pyörän nytkin pahvilaatikossa, mutta halusin kokeilla Bromptonin  pehmustettua suojapussia. Onko se käytännöllinen? Soveltuisiko se esimerkiksi retkipyöräilijän mukana kulkevaksi kuljetuspussiksi?
Millainen B-bag on?
B-bag on Bromptonin pehmustettu kuljestuslaukku. Se on tehty Cordurasta, joka on erittäin vahvaa ja kulutuskestävää keinokuitukangasta. Sivuseinämiin on lisätty noin 5 mm paksuinen pehmuste suojaamaan polkupyörää naarmuilta. Toisessa sivuseinämässä on pieni vetoketjullinen tasku ja toisessa läpinäkyvä muovi asiakirjoja varten. Laukun pohjaan on laitettu metallilevy kantamaan pyörän painoa. Laukku on näyttävän näköinen ja se on viimeistelty erittäin siististi.
Laukun liikutteluun on kiinnitetty paljon huomiota. Metallilevyn toiseen päähän on laitettu kaksi rullaa, joiden varassa pakattua pyörää voidaan vetää.  Laukussa on myös pikasoljilla kiinnitettävä pehmustettu olkahihna ja kädensijat nostamista / vetämistä varten. 
Laukku on juuri niin iso, että taitettu Brompton mahtuu sisälle helposti. Lauku painaa noin 2,5 kg, joten se ei ole kovin kevyt. Laukun ulkomitat ovat 23 cm, 59 cm ja 69 cm. Lentoyhtiöillä on yleensä jokin raja, jonka sisään laukun  yhteenlaskettujen ulkomittojen  täytyy mahtua. Blue1:lla raja oli 158 cm, joten pakattu B-bag mahtui rajan sisään helposti. 
Pakkaaminen ja käyttökokemuksia
Pyörän pakkaaminen laukkuun on vaivatonta. Taitettu pyörä nostetaan metallilevyn päälle ja vetoketju vedetään kiinni. Rungon ja stemmin kiristysklampit jäävät törröttämään ulospäin, joten ne on syytä irroittaa ja laittaa sivuseinämän taskuun. Minun Bromptonissani on pidempi satulaputki ja satula on melko takana, mutta silti se mahtuu laukkuun ongelmitta. Laukku on itseasiassa niin tilava, että sivuille voi laittaa vielä pari kerrosta aaltopahvia pyörää suojaaman. Pahveilla halusin varmistaa, että runkoon ei tule naarmuja. Laukun, pyörän, pahvien ja työkalujen yhteenlaskettu paino oli 16,7 kg eli selvästi alle lentoyhtiöiden matkatavaroille asettaman 23 kg:n rajan.
Käytössä laukku toimi niin kuin voi olettaa. Pyörä saapui perille ilman naarmuja ja muita näkyviä jälkiä. Ainoastaan pahviin oli tullut painaumat taka-akselin kiinnitysmuttereista. Laukkua oli helppo liikutella nostamalla olkahihnan avulla tai kädensijoista. Pehmustetun olkahihnan kanssa rappusten nouseminen meni niin hyvin, kuin noin 17 kg laukun kanssa voi mennä. 
Laukun vetäminen oli raskasta, sillä pehmeää laukkua täytyy aktiivisesti pitää ylhäällä, että etuosa nousee maasta ylös. Heathrowlla vaelsimme terminaalista metroon vajaan kilometrin verran ja sillä matkalla jouduin vaihtamaan vetävää kättä noin sadan metrin välein. Jäykkiä, mutta yhtä painavia matkalaukkuja on paljon kevyempi vetää perässä, sillä paino lepää käden varassa. Kovaa laukun painoa tarvitsee ”vain” kannatella. Laukun pikkupyörät rullaavasivat yllättävän hyvin ja ne tulivat pienten esteiden yli vaivattomasti. Pyörän vetäminen laukussa oli sen verran työlästä, että seuraavalla kerralla puran pyörän laukusta jo terminaalissa ja vedän/työnnän taitettua pyörää EazyWheelsien varassa.
B-bagissa Brompton kulkee hyvin suojattuna ja sitä on kohtuu helppo liikutella. Näyttävä laukku on hyvä suunnitellussa käyttötarkoitusessaan, mutta en ole vakuuttunut, että se olisi paras vaihtoehto minun käyttööni. 
Tällä kertaa odotukset olivat liian korkealla
Villeissä mielikuvissani olin ajatellut, että B-bag on täydellinen kuljetuslaukku retkille mukaan otettavaksi. Kuvittelin laukun pakkautuvan kohtuullisen pieneen tilaan. Kun kävin hakemassa sen Greenbikesta, olin hieman yllättynyt, kuinka suuri se on taiteltunakin. Todellisuus on, että pehmustetut seinät ja metallilevy tekevät siitä ison paketin. Taiteltu laukku on aivan liian iso retkelle mukaan otettavaksi. 
B-bag on erinomainen lentolaukku Bromptonille, jos sitä ei ole tarkoitus kuljettaa koko ajan mukana. Pyörä on helppo viedä laukussa esimerkiksi julkisiin liikennevälineisiin, mutta Bromtonilla ajaessa laukku on aivan liian iso ollakseen miellyttävä kuljetettava. Laukun saa hätätapauksessa sidottua tavaratelineelle siten, että se ei osu kantapäihin, mutta sen reunat ulottuva pitkälle kummallekin sivulle.  Olen hieman pettynyt laukun taitettuun kokoon, mutta pidän sitä omana vikanani. Kuvittelin laukun soveltuvan johonkin, mihin sitä ei ollut suunniteltu.
Vaihtoehtoja
Bromptonilla oli vielä muutama viikko sitten nettisivuillaan vaihtoehto pehmeälle B-bagille, eli kova kuljetuslaukku B-pod. B-pod on matkalaukun näköinen ja se on sisältä pehmustettu vaahtomuovilla, joten pyörä on varmasti suojassa huolimattomammaltakin matkatavaroiden käsittelijältä. 
Vaikka halvemman B-bagin varastoi kotona helpommin kuin kova B-podin, on minun vaikea perustella itselleni, miksi hankkisin kuljetuslaukuksi pehmeän B-bagin kovan B-podin sijaan. Kumpaakaan ei ole miellyttävä kuljettaa retkellä mukana. B-pod suojaa pyörää paremmin ja kovaa laukkua on helpompi vetää perässä. Jos tekisin hankinta päätöksen uudestaan, saattaisin valita B-podin.
B-pod on kuitenkin kadonnut Bromptonin sivuilta. Epäilen, että se saattaa kuitenkin ilmestyä  pian uudestaan paranneltuna versiona. AtoB-lehdessä (nro 84, s.17) Bromptonin toimitusjohtaja Will Butler-Adams vihjaa, että he ovat tutkimassa eri vaihtoehtoja Bike Friday-tyyppisen kuljetuslaukkutrailerin toteuttamikseksi.
Jos kuljetuslaukkutrailerisysteemi ei ilmesty tai se osoittautuu kehnoksi, aion hankkia retkikäyttöä varten Carradicen taittopyörälaukun. Seven League Boots-blogissa on hyvä kuvaus laukusta tositoimissa. Carradice on kokonaan pehmeä, pakkautuu käyttäjiensä mukaan pieneen tilaan. Laukkua voi käyttää suojapussina junassa ja kuljetuslaukkuna lentokoneessa. Siinä ei ole yhtä hyvin pehmustettuja seinämiä, mutta aaltopahvipensaat ovat yleisiä ympäri maailmaa, joten pyörän suojaaminen ei varmasti ole ongelma. Laukku on kohtuullisen halpa (68 puntaa), mutta tällä hetkellä laukku on Carradicen nettikaupassa loppuunmyyty. Aion vierailla Carradicen osastolla Eurobikessa ja kysyä, onko heidän tarkoituksenaan tarjota laukkua myös tulevaisuudessa.
Brompton B-bag

Plussa
  • Viimeistelty huolellisesti
  • Pyörä mahtuu laukkuun helposti
  • Pehmustetut seinämät
  • Taskut sisällä
  • Pehmustettu ja irroitettava hihna
Miinukset
  • Raskas vetää
  • Taiteltuna iso
  • Melko painava 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti