tiistai 14. helmikuuta 2012

Taittopyöräilijän melkein kymmenen käskyä


Viime viikolla ensimmäistä kertaa minulta jäi blogikirjoitus julkaisematta. Työkiireet, huonosti suunniteltu ajankäyttö ja erinomaiset ajokelit veivät kaikein kirjoittamiseen varatun ajan. Nyt on kuitekin tarkoitus palata viikottaiseen taittopyöräilyn ja pyörämatkailun ruotimiseen.

Tällä kertaa aion kiivetä vuorelle, kasvattaa parran ja kertoa ajatuksiani kuinka minä taittopyöräilijänä otan kanssamatkustajat joukkoliikennevälineissä huomioon. 
Taittopyörät ovat vielä niin harvinaisia päivittäisessä liikenteessä, että herättävät muissa matkustajissa samankaltaisia reaktioita kuin koiranpennut. Alankomaista tulee kuitenkin varoittava esimerkki, mitä voi käydä, jos emme ota huomioon muita matkustajia. 
Löysin muutama kuukausi takaperin hollaninkielisen sivuston, jossa vaaditaan taittopyöriä kiellettäväksi junissa ja muissa joukkoliikennevälineissä. Sivusto ei ole ollut aktiivinen enää pitkään aikaan, mutta antaa aihetta pohdiskelulle. Minä en voi vaikuttaa muiden käyttäytymiseen tai mielipiteisiin suoraan, mutta omaan toimintaani voin vaikuttaa. Toivon, että omalla esimerkillä olisin luomassa taittiskulttuuria, joka voisi säilyä elinvoimaisena, luonnollisena ja pidettynä osana joukkoliikennettä.
1. Käsky: Huputa/pussita/suojaa pyörä
    Hyötykäytössä olevat polkupyörät ovat melkein poikkeuksetta likaisia. Kevään ravat valuvat lokareista, renkaissa on mutaa ja ketjut ovat öljyiset. Vähintä, mitä taittopyöräilijä voi tehdä muille kanssamatkustajien vaatteita ja matkatavaroita suojatakseen, on pussittaa pyörä. Bromptonilla on erinomainen suojahuppu, joka on helppo vetäistä taitetun pyörän päälle. Poistaminen on vielä helpompaa. Suojahupun käyttö Bromptonin tapauksessa tuo vain muutaman kymmenen sekunnin edestä lisätyötä. Suojahupun avulla taittopyörä on myös helppo muiluttaa konnarin valvovan silmän alta alueelle, minne se ei kuuluisi.
    Dahonilla on myös suojapussi omalle pyörälleen, mutta se on ollut mielestäni hieman työläämpi kuin Bromptonin vastaava.
    Jos jostakin syystä huputtaminen tai pussittaminen on mahdotonta, ole tietoinen pyöräsi likaisimmista osista. Bromptonion tapauksessa likaisimmat osat ovat renkaat, sillä ketjut ovat siististä piilossa taitoksen keskellä. Dahoneissa likaisin kohta on mielestäni ketjut, sillä ne jäävät taitoksen ulkopuolelle. Yritä sijoittaa pyörä niin, että kanssamatkustajien vaatteet eivät pääse kosketuksiin esim. ketjun kanssa.
    2. Käsky: Sijoita pyörä niin, että se ei haittaa kanssamatkustajien kulkemista/olemista
      Tämä on itsestään selvä asia, mutta joskus käskyä on vaikea toteuttaa. Matalalattiajunissa löytyy aina jokin paikka, jonne pyörän voi laittaa: pyöräpaikat, pyörätuoli-/lastenvaunupaikat tai tilavat eteistilat. Matalalattia junissa suosikkini on paikka, joka sijaitsee oven vieressä. Paikalla on vain yksi istuin ja reilusti tilaa oven vieressä. Taittopyörän liikutteleminen ja sijoittaminen on paljon helpompaa kuin ison pyörän, lastenvaunujen tai pyörätuolin, joten paikka kannattaa luovuttaa sellaiselle, joka sitä tarvitsee enemmän.
      Vanhoissa paikallisliikenteen vaunuissa ongelmat ovat mahdollisesti paljon suuremmat. Eteistilat ovat ahtaat, matkustamon puolella ei ole tilaan suuremmille matkatavaroille. Olen pyrkinytkin suunnittelemaan matkani niin, että pääsen kulkemaan aina matalalattiajunilla.
      3. Käsky: Varmista, että pyörä ei pääse kaatumaan/rullaamaan tai aiheuttamaan muuten haittaa matkan aikana. Jos mahdollista, ole pyörän lähettyvillä koko ajan
        Tarakalla varustettu Brompton pysyy hyvin pystyssä ja ei rullaa itsestään. Joskus raiteenvahdot heilauttavat junaa voimakkaasti, joten on syytä huolehtia pyörän pystyssä pysymisestä. Pyörä kannattaa sijoittaa niin, että huonommin tuetussa suunnassa on jokin tuki, joka estää kaatumisen. P-mallin Brompton kaatuu helpommin ohjaustangon suuntaisesti, joten olen aina mahdollisuuksien rajoissa yrittänyt laittaa sen seinää vasten.
        Jos asennat Bromptoniin EZ-wheelsit, kannattaa parkkeeraamisen kanssa olla tarkkana. Renkaat rullaavat erinomaisesti, joten pienikin nytkähdys saattaa saada pyörän liikkeelle. Satulaputken päässä on jarrupala, mutta aina se ei kuitenkaan toimi toivotulla tavalla ja pyörä pääsee syöksymään liikkeelle. Edellisen vuoksi kannattaa olla pyörän lähettyvillä matkustamisen ajan. Tämän voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä.
        4. Käsky: Vältä ruuhkaisimpia vaunuja
          Tämäkin on itsestään selvä. Elinasta on tullut taitava valitsemaan oikeat vaunut taittopyörän kanssa matkustettaessa. Hän on matkutanut niin usein Helsinki-Hyvinkää väliä, että hän osaa arvioida, mitkä vaunut ovat suurimman osan ajasta mahdollisimman tyhjiä. 
          5. Käsky: Älä tunge ruuhkan mukana sisälle vaunuun/vaunusta
            Viimeisten joukossa ehtii vallan mainiosti, sillä juna ei lähde ennenkuin ovet ovat sulkeutuneet. Ja olemmehan pyörällä joka tapauksessa nopeampia kuin kävelijät!
            6. Käsky: Taita pyörä aina niin pieneksi kuin mahdollista
              Tämä ei välttämättä ole niin itsestään selvä kuin ensikatsomalta saattaisi luulla. Bike Friday on suhteellisen hankala taitettava. Junassa olen yleensä irroittanut ohjaustangon ja taittanut takarenkaan rungon alle. Olen jättänyt satulaputken irroittamatta, jotta minun olisi helpompi hallita omituisen muotoista pakettia . Satulaputken irroittaminen ei toisi yhtään lisää tilaa vaunuun, sillä se sojottaa suoraan ylöspäin rungosta. Pyörä näyttää kuitenkin merkittävästi isommalta ja saattaa aiheuttaa virkaintoisissa virkailijoissa pakottavaa tarvetta veloittaa täysikokoisesta pyörästä. 
              VR:n säännöissä selvästi sanotaan, että taittopyörät on taittava niin pieneen tilaan kuin mahdollista, joten virkaintoisen konnarit ovat oikeassa. Todellisuudessa pyörä ei vie kuitenkaan enemäpää tilaa kuin täysin taitettuna.
              7. Käsky: Vastaa uteliaiden kysymyksiin
                Minä en ole vielä kohdannut ihmistä, joka olisi ollut tyytymätön matkustamaan taittopyörän kanssa samassa tilassa. Kaikki ihmiset, jotka ovat tulleet juttusille, ovat olleet aidosti kiinnostuneita ja/tai  hämmästyneitä ihmeellisestä vekottimesta. Keskutelut ovat yleensä laantuneet, kun alamme keskustelemaan hankintahinnasta. Toivottavasti keskustelut istuttavat siemeniä kanssamatkustajien mieliin ja taittopyöräilijöiden määrä lisääntyy.
                Ramen.

                Ei kommentteja:

                Lähetä kommentti