tiistai 27. maaliskuuta 2012

Työkalupussi Bromptoniin


Minun periaatteisiini kuuluu, että aina pyöräillessäni pystyisin hoitamaan omat tekniset ongelmani. Puhelin on minulla mukana vain kellon vuoksi. Maantie- tai maastolenkillä työkalut kulkevat satulalaukussa, pyöräilypaidan taskussa tai juomarepussa. Työmatkoilla minulla on mukana yleensä jokin laukku tai kuivapussi, johon voin laittaa työkalut. Bromptonilla ajaessa laitan työkalut T-bagiin
Joskus T-bag ei tarvitse ottaa mukaan, mutta minne laittaisin työkalut? Tavallisesti olen laittanut työkalut satulassa kiinnitettyyn suojahupun pussiin. Siellä työkalut ovat kuitenkin alttiina kastumiselle ja ne saattavat tippua huppua käyttäessä. 
Olen viime aikoina tehnyt kohtuu paljon runkolaukkuja ja ns. gas tank-tyyppisiä työkalupusseja. Ajattelin, että Bromptoniinkin voisi sellaisen väsätä. Bromptonissa kiinnityspaikat ovat vähissä, sillä taittuva runko ja kaapelit lyhetävät käytettävää aluetta paljon Oikeastaan ainoa paikka runkolaukun kiinnittämiselle on satulaputken ja vaakaputken risteyksessä. 
Satulaputken ja vaakaputken risteys ei ole ongelmaton kohta. Bromptonin etu on helpossa ja innovatiivesssa taittamisessa. Runkolaukku ei saa haitata tai hidastaa taittamista. Se kuitenkin sijaitsee satulaputken kiristysvivun alueella. Ajattelin, että kallistamalla satulaputken myötäisesti tulevaa sivua vivulle saattaisi saada riittävästi tilaa.
Runkolaukkuun mahtuu kaikki tarvittavat työvälineet Bromptonin pikakorjauksiin. Puhkeamisten varalle laukussa on varasisäkumi, rengasmuovit ja 15mm avain ja pumppu. Kuvissa käytin mallina Lezynen maastopyöräpumppua, mutta korkeapaineversio samasta pumpusta on samankokoinen. Muita ongelmia varten laukussa on pikätyökalu, jolla voi säätää mm. jarruja ja kiristellä löystyviä ruuveja ja pultteja. Tein laukusta ilmeisesti hieman liian ison, sillä sinne mahtuisi vielä ainakin paikkasarja muovilaatikoineen.
Metalliset työkalut liikkuvat pussissa jonkin verran. Runkoputkea suojaamaan laitoin solumuovia pohjaan ja pystyseinämiin. Solumuovi pitää laukun myös ryhdikkäänä. Laukussa käyttämäni kangas ja vetoketju ovat säänkestäviä. Saumat luonnollisesti puhkovat kangasta ja tihkuvat mahdollisesti vettä. En ole kuitenkaan testannut vielä, kuinka hyvin laukku pitää vettä. Ehkäpä otan laukun mukaan suihkuun mukaan.
Tämä oli ensimmäinen versio. Luulen, että seuraaviin versioihin teen muutamia muutoksia. Ainakin madallan sitä hieman, että tavarat olisivat sisällä ”tiukemmassa”. Kallistan korkeampaa seinää enemmän satulaputkea kohti, että kiristysvivulle jäisi enemmän tilaa. Kiristysvipu toimii jo nyt hyvin, mutta sulkiessa se hankaa laukun kylkeen. Pitemmän päälle se saattaa vaurioittaa laukkua. Taittamista hipaisu ei haittaa.
Laukkua ommellessani,  huomasin Facebookissa, että Brompton on kehittänyt desingtyökalusarjan. Työkalusarjassa on kaikki tarvittavat välineet tienlaidassa tehtäviin huoltotoimenpiteisiin. Parasta on kuitenkin työkalusetin sijoituspaikka. Setti työnnetään vaakaputken sisään. Jotta setin saa käyttöön, täytyy runko luonnollisesti taittaa. En ole vielä löytänyt hinta-arvioita, mutta epäilen, että aivan ilmainen se ei ole! Hyvältä näyttää kuitenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti