tiistai 10. huhtikuuta 2012

Renkaat taittopyöriä varten



Edellisestä jutusta on kaksi viikkoa, sillä työmatka vei kirjoittamiseen varaamani ajan. Kaikesta huolimatta kevät tekee hidasta, mutta varmaa tuloaan. Kevät on hyvä aikaa huoltaa pyörät ja tutkia renkaiden kunto. Renkaat ovat kulutustavaraa ja taittopyörissä ehkäpä tärkein ajotuntumaan vaikuttava yksittäinen osa. Renkaat ovat myös suhteellisen halpoja, joten niitä vaihtamalla voi helposti antaa vanhalle pyörälle uudenlaisen ajotuntuman. Tämän kevään aikana vaihdan renkaat ainakin Bike Fridayhin. 
Kolme hyvää syytä kiinnittää huomiota renkaiden valintaan
  1. Taittopyörissä renkaiden vierintävastus on usein suurin pyörän etenemistä vastustava voima. Polkupyörän etenemistä vastustaa vierintävastuksen lisäksi myös ilmanvastus. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä eli sen merkitys nousee nopeuksien kasvaessa. Alle 20 km/h vauhdeissa vierintävastus on ilmavastusta suurempi, joten taittopyöräilijän on syytä valita mahdollisimman rullaava rengas.
  2. Renkaat ovat polkupyörän jousitus. Pneumaattiset renkaat suodattavat tien epätasaisuuksia. Mitä vähemmän painetta renkaissa (tiettyyn pisteeseen saakka), sitä paremmin ne joustavat. Toisaalta, mitä enemmän painetta, sitä vähemmän vierintävastusta. Rengasvalinta on aina kompromissi joustavuuden ja rullaavuden välillä, joten kannattaa etsiä omaan käyttöön paras kompromissirengas.
  3. Renkaiden puhkeamisia on ikävä korjata tienpäällä (etenkin jos on kiire). Useissa renkaissa on erilaisia pistosuojauksia. Pistosuojaukset parantavat renkaiden kestävyyttä, mutta lisäävät painoa ja vierintävastusta. Haittaako paikkaaminen, haluatko ajaa kovaa vai pidätkö huolettomuudesta? 
Mitkä asiat vaikuttavat renkaiden ominaisuuksiin
Renkailla on kolmeominaisuutta, joihin kannattaa kiinnittää taittopyörien tapauksessa huomiota.
Rullaavuus. Rullaavuus tarkoittaa sitä, että kuinka suuri on renkaan aiheuttama vierintävastus. Rullaavuuteen vaikuttaa renkaan leveys, käytettävä paine, kumiseoksen pehmeys, renkaan kuvio ja rakenne. 
Jos kaikki muut muuttujat ovat samat, niin leveämpi rengas rullaa paremmin kuin kapea rengas. Tämä saattaa kuulostaa järjenvastaiselta, mutta näin asia vain on. Mitä paremmin rengas säilyttä pyöreän muotonsa, sitä paremmin se rullaa. Leveän renkaan osuessa maahan, se muuttaa muotoaa enemmän leveyssuunnassa, joten renkaan muoto muuttuu vain vähän. Kapean renkaan osuessa maahan, se painautuu kasaan pituussuunnassa, jolloin renkaan muoto muuttuu suhteessa enemmän eli renkaan vierintävastus on suurempi. Schwalben sivuilla on oiva selitys asiasta.
Mitä suurempia paineita renkaissa voidaan käyttää, sitä vähemmän renkaan muoto muuttuu maakontaksissa. Korkeapainerenkaat rullaavat paremmin, koska renkaan kontaktikohta on pienempi kuin vähemmän painetta tarvitsevissa renkaissa.
Renkaan rakenne vaikuttaa rullaavuuteen. Mitä ”löysempi” renkaan rakenne, sitä paremmin se rullaa. Pistosuojaukset, tukevat seinämät ja isot kuviot tekevät renkaan rakenteesta jäykemmän ja heikommin rullaavan.
Mukavuus. Kuten jo edellä mainitsin, rengas on pyörän jousitus. Mitä enemmän rengas joustaa sitä mukavampi kuskin on poljeskella eteenpäin. Mukavuuteen vaikuttaa siis renkaan ilmatila ja käytettävä paine. Mitä enemmän ilmaa renkaaseen mahtuu ja mitä pienempi ilmanpaine, sitä enemmän rengas voi joustaa. Leveä rengas ja vähäinen paine ovat kuitenkin myrkkyä vierintävastukselle.  Renkaan rakenne vaikuttaa myös mukavuuteen. Olen kuullut monien sanovan, että esim. jäykimmät Schwalben marathonit tuntuvat kovilta. 
Jan Heine Bicycle Quarterlyssa pohtinut optimaalista ilmapainetta. Hän on tullut siihen tulokseen, että renkaissa on ”optimaalinen” paine, kun renkaan korkeus tippuu kontaktipisteessä 15% maksimista. Heinen mukaan pienemmillä paineilla rullaavuus heikkenee, mutta korkeammilla paineilla ei saavuteta merkittävää etua. 
Pistosuojaus. Renkaista on pyritty tekemään kestävämpiä lisäämällä materiaalia esim. sivuille ja laittamalla erilaisia pistosuojauksia kulutuspinnan alle. Huolettomuuden hintana on taas suurempi vierintävastus. 
Pistosuojauksia on hyvin monenlaisia. Esimerkiksi Continentalin Plus technology -renkaissa kulutuspinnan alla on kumia, joka estää nastoja ja piikkejä pääsemästä sisuskumiin. SafetySystem -renkaissa kulutuspinnan alla on kangas, joka estää suurimman osan pistoista. Plus on luultavasti tehokkaampi estämään puhkeamisia, mutta rullaa heikommin. 
Renkaiden puhkeamista voi estää myös maalaisjärjellä: tarkastaa renkaiden paineet riittävän usein, pitää renkaissa sopivaa painetta, välttää rikkoutuneita pulloja ja epämääräisiä kasoja ja ajaa maltillisesti. 
Rengaskoot
Taittopyöriä on monen kokoisia ja niissä on erikokoisia renkaita. Kannattaa olla tarkkana jo taittopyörää hankkiessa, että mieleisiä renkaita on saatavilla. Suomessa on törmännyt harvoin pieniin ja hyviin renkaisiin. Onneksi Hyvinkäällä FillariCenter on jaksanut kysellä ja soitella maahantuojille ja etsiä sopivia renkaita. 
Rengaskoot ilmoitetaan joko tuumina (esim. 20”x1,5”) tai ETRTO-kokona (40-406). ETRTO-koossa ensimmäinen numero tarkoittaa renkaan leveyttä täytettynä ja jälkimmäinen numero tarkoittaa vanteen halkaisijaa. Taittopyöräilijän on hyvä tietää pyöränsä tuumakoko, mutta ETRTO-koolla saa varmasti haluamansa renkaan. Esimerkiksi 20” voi tarkoittaa ETRTO-kokoina halkaisijaltaan joko 406mm tai 451mm vanteita. 406 on yleisempi 20” vannekoko. Minun tiedossani on ainoastaan Bike Friday Pocket Rocket käyttää 451 vanteita.
Toinen yleinen taittopyörien rengaskoko on 16”. Niitäkin on ikävä kyllä ETRTO-kokoina kaksi kappaletta. Bromptonien 16” tarkoittaa 349mm vanteita ja Dahonin käyttämä 16” on 305mm.
Birdy käyttää 18” vanteita, joka ETRTOna on 355. Strida käyttää 16 ” (305) ja 18” (355) renkaita. Moulton käyttää puolestaan 17” (369 ) renkaita.
Rengaskoossa täytyy huomioida vanteen koon lisäksi myös leveys. Ennen renkaiden hankkimista kannattaa tarkistaa, kuinka leveä rengas mahtuu pyörimään lokasuojien kanssa.  Meidän Dahonissa ja Circe Helioksessa mahtuu pyörimään 20”x2” (50-406) leveät renkaat. Bike Fridayhin menee 20”x1,5” (40-406) hyvin ja pienellä kikkailulla 20”x1,6” menee haarukkaan sisään. Bromptoneissa pyörii lokareiden kanssa maksimissaan  16”x1 ⅜ ” (37-349). 
Kokemuksiani erilaisista renkaista
Olen käyttänyt jonkin verran erilaisia renkaita taittopyörissä. 20” pyörissä olen käyttänyt pääasiallisesti Schwalben renkaita, mutta mahtuu sinne yksi poikkeus ja toinen on tulossa. Dahonissa ja Circe Helios Duossa käytän Schwalben 2” leveitä Big Apple -renkaita. Renkaissa on kokoisekseen valtava ilmatila ja ne voi pumpata melko kovaksi (max. 70 psi tai 5 bar). Renkaissa on jonkilainen pistosuojaus ja se toimii ilmeisen hyvin, sillä en ole vielä saanut yhtään rengasta puhkeamaan. Big Applen ilmatila vaimentaa hyvin tien epätasaisuuksia vaikka se olisi pumpattu aivan täyteen. Renkaassa on hyvin matala kuvio ja se rullaa erittäin hyvin. Tandemissa renkaan hyvät puolet tulevat hyvin esiin. Suosittelen, jos vain rengas mahtuu pyörimään haarukassa.
Bike Fridayssa alkuperäinen rengas oli Primo Comet 1,35”. Comet on korkeapainerengas, joten siihen sai pumpata 100 psi. Se rullasi erittäin hyvin, mutta oli mielestäni herkkä puhkeamisille. Rengas kului myös yllättävän nopeasti. Täyteen pumpattuna rengas oli hyvin kova ja meno oli sen mukaista. Jokainen epätasaisuus tuntui takamuksessa ja ranteissa. Kovuus antoi mielikuvan kovasta vauhdista, joten mielellään sillä ajoi.
Uuden-Seelannin matkalla käytin BF:ssä Schwalbe Marathoneja (20”x1,5”; 40-406). Renkaat olivat Cometeihin verrattuina raskaat ja niihin sai pumpata vain 70 psi. Renkaat tuntuivat hitailta, mutta ne olivat erittäin mukavat ja pistosuojaus toimi mainiosti. Renkaat ovat vieläkin käyttökelpoiset, mutta en pidä niiden tuntumasta. Pidän hieman kovasta tuntumasta, joten ne ovat nyt hätävararenkaina.
Ostin vajaa viikko sitten Schwalbe Marathon Racerit (20”x1,5” 40-406). Ne ovat noin 100 g kevyemmät kuin tavalliset Marathonit ja ne ovat merkittävästi  ohuemmat. Kuvio on hyvin matala ja niihin voi pumpata 85 psi. Olen ehtinyt ajamaan niillä neljä noin 60 km lenkkiä ja olen myyty. Ne tuntuvat yhtä nopeilta kuin Primo Cometit, mutta tuntuma on hiukan pehmeämpi. Tuntuma ei ole kuitenkaan liian pehmeä, vaan pylly saa riittävästi palautetta tiestä. Tilasin samaan aikaan Panaracer Minitit (20”x1,25”), jotka ovat vain 170 g painavat slicksit. Odotan innolla, että pääsen vertailemaan Racereita ja Minitteja. Luulen, että Racerit tulevat jäämään käyttörenkaiksi. No, aika näyttää…
Bromptoneissa olen käyttänyt alkuperäisiä renkaita. Ne ovat korkeapainerenkaat, joten ne rullaavat hyvin kohtuu korkeasta kuviosta huolimatta. Ne ovat myös kestäneet hyvin, sillä minulla on ollut yksi puhkeaminen vuoden sisällä. Brompton World Champioshipseissä käytin Schwalben Kojakeja, jotka ovat nopean näköiset slicksit. Testasin renkaiden vierintävastusta keskenään ja en saanut renkaiden välille eroa. Kojakit ja Bromtonin alkuperäiset renkaat rullasivat yhtä hyvin. Kojakit ovat kuitekin hieman kapeammat, joten niiden ympärysmitta on hieman pienempi. Pienempi rengas tiputti pyörän välityksiä minun jaloilleni paremmiksi, joten käytin Kojakeja kisoissa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti