lauantai 26. maaliskuuta 2011

JOS perustaisin pyörämatkailuyrityksen...

Dahon Speed TR

Mitä tekisin, JOS haluaisin pyöräilystä ammatin? Kilpailijaa minusta ei saa, vaikka yrittäisi. Olen liian tylsä fillarilähetiksi. Voidaanko polkupyörien myymistä pitää pyöräilynä? Entä polkupyörämatkailu. Polkupyöräretkien suunnittelua, testaamista, vetämistä, organisointia ja polkupyörien vuokraamista. Tämä taitaa sopia vartalolleni.


Hyvä pyöräretki vaatii tietenkin hyvät ja sopivat välineet. Mitä vaaditaan hyvältä vuokraretkipolkupyörältä? No, ainakin…
    1. Sopivan kokoinen käyttäjälleen. Tavallisista pyöristä tarvitaan useita runkokoja ja jokaista kokoa useampi kappale.
    2. Pyörän on käyttötarkoitukseen soveltuva ja mielellään oikeassa maailmassa testattu malli. Tämä vaatimus tullee kalliiksi, jos jokaista runkokoa täytyy olla useampi yksilö.
    3. Pyörässä on luotettavat jarrut ja vaihteisto.
    4. Pyörään on helppo kiinnittää sivulaukut ja muut matkatavarat. Harvoissa malleissa lowriderit tulevat vakiona, joten ne pitää hankkia ja asentaa.
    5. Pyörän hankintahinta on edullinen suhteessa laatuun
    6. Pyörän ylläpitäminen on halpaa ja yksinkertaista. Pyörä on luotettava ja siihen käy standardiosat.
Jo pienen normaalirunkoisen vuokrapyörälaivaston haaliminen käy erittäin kalliiksi ja pyörien käyttöaste on luultavasti aina alle 100 %. Olisiko olemassa kustannustehokkaampaa vaihtoehtoa? Jo vain, let me introduce Dahon Speed Tr (DST tästä eteenpäin). 
Rehellisyyden nimessä on mainittava, että DST ei ole Midakseen kosketusta vastaava pyörä, mutta on mielestäni on varteen otettava vaihtoehto normaalille retkipyörälle. Tarkastellaan  Dahonia kohta kohdalta.
Sopivan kokoinen käyttäjälleen
Dahon Speed Tr on valmistajansa yksi lippulaivamalleista. Runko ja etuhaarukka on valmistettu teräksestä. Taitettavan rungon sarana näyttää ja tuntuu erittäin jämäkältä. Satulaputki on melkein 60 senttimetriä pitkä, joten satula saadaan suurimmalle osalle kohderyhmästä juuri oikealle korkeudelle. Satulakorkeuden säätö on myös erittäin helppoa ja pikalinkku toimii kevyesti, mutta pitää putken tukevasti paikallaan. 
Ohjaamon pituuden säätövara on merkittävästi heikompi kuin istuinkorkeuden. Emäputken pituutta ei voi säätää, joten ainoksi vaihtoehdoksi jää stemmin asennon säätäminen. Meidän mallissa (2009) on vielä vanha ja lyhyt stemmi. Stemmi on emäputkessa kiinni kahdella kiinnittimellä, jotka löysyttämällä stemmin asentoa voidaan muuttaa. Elina ajaessaan Dahonia, kääntää stemmin osoittamaan itseään ja saa itselleen sopivan ajoasennon. Minä käännän stemmin kuvan mukaisesti juuri päinvastoin kuin Elina. 


Stemmi
Minä olen tottunut ajamaan droppitangoilla, joten Dahonin ajoasento tuntuu hieman liian pystyltä. Uskon kuitenkin, että ajamalla enemmän tottuisin ajoasentoon. Uudemmissa DST:ssä on pidempi ja helpommin säädettävä stemmi. Elina on noin 150 cm ja minä n. 180 cm pitkä, joten pienellä säädöllä pyörä on mahdollista saada ajettavaksi hyvin erikokoisille kuskeille. 
Pyörän on käyttötarkoitukseen soveltuva ja mielellään oikeassa maailmassa testattu malli ja Pyörään on helppo kiinnittää sivulaukut ja muut matkatavarat.
Tr on lyhenne touring-sanasta, joten se on tehty juuri retkipyöräilyä varten. Pyörä toimitetaan täydellisesti varusteltuna eli siinä on valmiiksi asennettuna tarakka, lowriderit, lokasuojat ja uusimmissa versioissa on myös napadynamo ja Biologic Reecharge (josta voisi yhden artikkelin kirjoittaa). Matkatavaroiden sijoittaminen oli helppoa jo 2009 mallissa, mutta uusimmissa malleissa laukut saa vielä alemmas, joten meno tukevoituu entisestään. Etulaukkuja emme ole vielä käyttäneet tässä pyörässä, joten pyörän käyttäytymistä ”täyteen ladattuna” en voi kommentoida.
Dahon oli Elinan pyörä Belgian reissulla ja hyvin toimi niin asfaltilla kuin mukulakivilläkin. Isolla ilmatilalla varustetut renkaat (Schwalbe Big Applet) vaimentavat tien epätasaisuuksia mainiosti ja ergonomiset kahvat tukevat kämmeniä. Uudessa-Seelannissa tapasin paikallisen fillarituristin ja matkakirjailijan Roy Sinclairin, joka oli matkustanut Sveitsissä käyttäen Dahonia ja ajanut merkittäviä vuoria ylös. Momentum-lehden Ulrike Rodrigues on käyttänyt omaa Dahonia matkailuun. Anekdootit eivät ole aineistoa, mutta enempää minulla ei ole!
Pyörässä on luotettavat jarrut ja vaihteisto ja Pyörän ylläpitäminen on halpaa ja yksinkertaista.
Jarruina fillarissa on perusvarmat v-jarrut, joten niistä ei sen enempää. Retkipyöräilyssä on tärkeää, että välityksiä riittää kumpaankin ääripäähän. Pienissä rungoissa tila on kortilla, joten etuvaihtajia näkee harvoin. Dahon käyttää vaihteistona SRAMin X.7 takavaihtajaa, Gripshift-vaihdevipuja ja SRAMin Dual Drive -takanapaa. Dual Drive -takanapa on napavaihteiden ja kasettinavan yhdistelmä. Vasemmalla kädellä vaihdetaan navan kolmen välityksen välillä, eli takanapaa käytetään etuvaihtajan korvaajana. Oikealla kädellä vaihdetaan perinteistä ketjuvaihdetta. 
Nyt kun olen tutustunut Dual Driven yksinkertaiseen sielunelämään, niin vaihteisto on erittäin luotettava ja helppo pitää säädöissään. Belgian matkalla Dual Drive-napa aiheutti harmaita hiuksia. Säätämisestä huolimatta en saanut sitä toimimaan tarkasti kaikilla kolmella välityksellä. Kotona tutustuin vaihteiston toimintaan tarkemmin ja huomaisin, että navan sisään menevä vaihdetikku ei ollut ruuvattu loppuun asti. Ongelma olisi korjaantunut alle minuutissa, jos sen olisi tiennyt. Nyt tiedän. 
Olen tyytyväinen Dual Driven toimintaan. Se on helppo säätää. Takanapa on kiinni 15 mm pulteilla pikalinkkujen sijaan, joten renkaan vaihtaminen matkalla vaatii avainten mukana kuljettamista. Pumppua ei tarvitse erikseen muistaa, sillä Biologic satulaputki sisältää pumpun. Pumpun saa käyttöön, kun ottaa satulaputken pois rungosta ja ruuvaa satulaputken päässä olevan muovikorkin pois.
Dahonin etuhaarukka on tehty harvinaisemmalle 74 mm etunavalle. Esimerkiksi Schmidit dynamonavat eivät käy Speed Tr:ään. Toinen asia, joka on pistänyt silmään tai paremminkin korvaan, on vaihteiston kova ääni.
Pyörä on edullinen suhteessa laatuun
Dahon käy erikokoisille käyttäjille. Vaihteisto on luotettava ja pyörä tulee täysin varusteltuna.  Se on myös todellisessa maailmassa testattu. Me maksoimme omasta pyörästämme noin 800 € ja nykyinen malli maksaa maahantuojan hinnaston mukaan 949 €. Hinnasto ei tosin ole ajantasalla, sillä hinnastossa on vanhan mallin kuva. 2011 malli on erittäin mielenkiintoinen hinta/laatu-suhteeltaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti