sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

Näin kama kulkee Special: Circe Helios Duo Tandem







Tällä kertaa ”Näin kama kulkee” -sarjassa ei käsitellä tavaran kuljettamista taittopyörällä, vaan pienirenkaisella tandemilla Circe Helios Duolla. Viimeisen tandemia käsittelevän artikkelin jälkeen pyörään on tehty muutoksia.
Etutavaratelineeksi (lowrideriksi) laitoimme Dahonin mukana tulleen etutarakan. Tarakkaa joutui hieman pakottamaan, että kiinnitysreiät osuivat haarukan kierteiden kanssa kohdakkain. Toivottavasti tarakka kuitenkin kestää matkan rasituksen.
Pienet vanteet kuumuvat vannejarruilla jarrutettaessa enemmän kuin isot (26” tai 28”) vanteet. Lisäsin eteen kolmanneksi jarruksi Avid BB 5 mekaanisen levyjarrun. Takahaarukkaankin olisi saanut levyjarrun, mutta Bike Fridayn tarakaan lisätty koukun pidike estää asentamisen. En viitsinyt ostaa uutta tarakkaa, joten meidän täytyy selvitä kolmella jarrulla. Tänään kävimme testaamassa jarrujen tehokkuutta pitkässä alamäessä. Levyjarru yksinään ja vannejarrut yhdessä pysäyttivät raskaan lastin kohtuullisen nopeasti. Täyteen lastatussa tandemissa on kuitenkin massaa niin paljon, että liikenteessä täytyy jarruttamisia ennakoida pitkälle tulevaisuuteen. 
Perämiehen satulatolpaksi vaihdoimme jousitetun Use SX:n. Vaihdoimme jouset ja elastomeeri Elinalle sopivaksi. Sopivaa tolppaa ei hyllystä löytynyt (30,2 mm), joten tolpan ja teleskooppitolpan väliin joutui laittamaan välikappaleen (”shimmin”). Tätäkään emme ehtineet testata kuin hetken aikaa, joten toivottavasti satulaputken liukumista ei pääse tapahtumaan.
Ja nyt itse asiaan eli tavaroiden kuljettamiseen. Käytämme viittä pyöräilylaukkua tavaroiden pakkaamiseen. Taakse laitamme tilavat mutta painavat Arkel Dolphinit. Dolphinien yhteenlaskettu tilavuus on  48 litraa ja ne painavat noin 2,5 kg (yhteensä). Takalaukkuihin laitoimme molempien makuupussit, Thermarest ilmatäytteiset makuualustat, työkalut ja kaksi kappaletta varakumeja, keittiövälineet ja sadevaatteet. Kummankin takalaukku painaa noin 5 kg. Arkelit kiinnittyvät tarakkaan ylhäältä kahdella koukulla, joita operoidaan kahvasta vetämällä. Laukun alaosa varmistetaan tarakkaan kiinni alhaalla olevalla koukulla, joka on kuminauhan päässä. Kiinnitysprosessissa ensimmäiseksi alakoukku sujautetaan jonkin tarakan osan alla (Bike Fridayn tarakassa on oma osio koukkua varten) ja yläkoukut laitetaan tarakan putkiin kiinni. Toimii!
Eteen laitamme punaiset Ortlieb City Roller - takalaukut. Laukut eivät ole aivan yhtä tilavat (40 litraa) kuin Arkelit, mutta painavat (1,5 kg) vastaasti paljon vähemmän. Kumipikin saa käyttöönsä yhden laukun, johon ahtaa kaikki mitä luulee tarvitsevansa matkan aikana. Minun laukku painaa 3,5 kg ja Elinan 4 kg. Vaikka Ortliebin laukut ovat tunnetusti vedenpitäviä, niin pakkaamme kaikki vaatteet kuivapusseihin. Kuivapussit varmistavat, että vaattet ovat kuivat ja niiden avulla on helppo organisoida laukun sisältöä. Purkaminen ja pakkaaminen käy kädenkäänteessä, kun tarvitsee vain muutamaa pussia siirtää.
Ortliebit kiinnitetään melkein samalla tavalla kuin Arkelitkin, mutta kuminauhan päässä olevan koukun sijaan laukussa on kiinteä sivuttainen koukku, joka tulee tarakan pystyputken taakse. Toimii!
Tankolaukku on Arkelin Small handelbar Bag. Tankolaukkuun laitamme perinteisesti kameran ja muuta arvotavarat. Ensiapulaukku pääsee tämän matkan aikana myös tankolaukkuun (toivottavasti ensiapulaukulle ei tule käyttöä). Painoa tankolaukulle sisältöineen tulee noin 2,5 kg.
Takatavaratelineelle laitamme vielä Haltin iänikuisen ja melko raskaan (3,4 kg) teltan, joka on palvellut jo varmasti yli kymmenen vuotta. Tämän vuoden GoExpossa mietimme, pitäisikö meidän ostaa uusi ja kevyempi teltta. Mietimme asiaa pitkään ja lopulta päädyimme vanhaan telttaan. 0-400 € Budjetilla ei vielä saa tilavaa ultrakevyttä teltta, joten painon säästö on vain muutamia satoja grammoja tai joutuu tinkimään tilasta ja mukavuudesta. Uusi teltta kyseisellä budjetilla ei ollut meistä kustannustehokas ratkaisu.
Kokonaisuudessaa meidän tavaroille tulee painoa noin 25 kg. Vettä emme ole laskeneet painoon mukaan, mutta pyörässä kulkee kummallekin kaksi täyttä pulloa. Aluksi tavaran paino tuntui hirvittävän painavalta, sillä minä olin Uudessa-Seelannissa ”vain” 16 kg kanssa. Mutta mutta… Kun painon jakaa kahdelle, tulee painoksi vain 12,5 kg, joka ei mielestäni enää ole kovin paljon telttamatkailuun. Pakollisista yöpymis- ja ruokailuvälineistä tulee jo 15 kg, joten viisi kiloa per henkilö ei enää olekaan kovinkaan paljon. Huomio kaikkiin painoihin on siis laskettu laukkujen paino mukaan.
Olemme ajaneet vain yhden testilenkin täyteenlastatulla pyörällä. Ohjattavuus muuttui rauhallisemmaksi ja pyörän kulku entistä laajapiirteisemmäksi. Paino ei vaikuttanut oikeastaan rungon tuntumaan, fillari tuntui edelleen jämäkältä. Kokeilimme myös Hyvinkään yhtä pisintä mäkeä ja välitykset tuntuivat riittävän myös lastin kanssa. Hyvä niin. Todellista muttereiden ja pulttien ravistelua emme ole ehtineet tehdä, joten yllätyksiä saattaa olla vielä tulossa. Huomenna Helsingin Olympiaterminaalia kohti. Heja Sverige, Norge och Danmark.

2 kommenttia:

  1. hmm. eikös vauden ultrakevyt ~1kg teltta olisi mahtunut budjettiin? MtM

    VastaaPoista
  2. Itseasiassa katselimme Vauden jotain kilon telttaa GoExpossa. Katsoimme, että jouduimme tinkimään tilasta aivan liikaa. Halti selvisi reissusta vielä kohtuullisesti ja takakiekkokin kesti, joten vanhalla reissaaminen oli onnistunut päätös. Seuraavalle keikalle täytyy hommata jo uusi...

    VastaaPoista