tiistai 29. marraskuuta 2011

Näin Kama kulkee: Brompton B-bag täyteen sullottuna


Sain eilen sähköpostiviestin, jossa tuore bromptonautti kysyi, kuinka paljon tavaraa mahtuu B-bag -kuljetuslaukkuun pyörän lisäksi. En osannut vastata suoralta kädeltä, joten testasin asian. Ähellyksen tuloksena oli muutama kuva pakkauksesta. Toivottavasti joku muukin hyötyy tästä.
Laitoin oman P6R-mallin laukkuun ja aloin asettelemaan tavaroita. Tavoitteena oli saada sijoitettua mahdollisimman paljon tavaraa ilman, että laukku olisi vaikea sulkea tai pullistuisi muodottamaksi. 
Testimateriaalina käytin kypärää ja vaatteilla täytettyjä kuivasäkkejä. Minulla oli neljä Tatoonkan kuivapussia, joista kaksi oli sinisiä XS-mallia ja kaksi punaista S-maallia. Viidentenä kuivapussina minulla oli Ortliebin pienin malli (oranssi). Siniset ja oranssi pussi olivat aivan täynnä. Punaiset pussit olivat täytetty hieman yli puolen välin. Kuivapussit olivat suljettuja, mutta en ollut painanut ilmaa pois. 
Viisi kuivapussia ja kypärä mahtuivat laukkuun helposti. Kypärä menee hyvin satulan alle ja kypärän sisään mahtuu Ortliebin pieni pussi ilman vaikeuksia. Siniset pussit olivat pyörän takana korkeussuunnassa keskellä. Siniset pussit pysyivät hyvin paikallaan ja varmasti suojaavat jonkin verran ohjaustankoa iskuilta.
Punaiset pussit sijoitin pyörän vaakaputken päälle ja satulaputken taakse. Satulaputken takana oleva pussi tulee likaantumaan, sillä se osuu ketjuihin.
Laukku sulkeutui helposti ja pysyi kohtuu hyvin muodossaan. Luovaa sullomista käyttäen tai järjestelmällisyydellä laukkuun saa varmasti mahtumaan vielä enemmänkin tavaraa. B-bag voi toimiakin perinteisen ruumaan menevän matkalaukun korvikkeena lentokoneella matkustettaessa, jos vain viitsii pakata vaatteet suojapusseihin/kuivapusseihin.
B-bag on juuri lentoyhtiöiden matkatavaroiden kokorajoitusten sisällä. Ruumaan menevä laukku saa painaa 23 kg, jos sen haluaa kuljettaa ilmaiseksi. B-bag ja pyörä yhdessä painavat noin 16 kg, joten painorajaankin on vielä 7 kg matkaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti