keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Retkireki 2012





*** Blogi jää reissutauolle määräämättömäksi ajaksi. Pyrin päivittämään reissutapahtumia, jos pääsen tietokoneen ja netin äärelle. Viimeistään reissun loputtua kirjoitan kokemuksistani.***
Viikon päästä olen jo metsässä. Toivottavasti. Tarkoituksenani on lähteä maanantaina kaverin kanssa junalla kohti Lahtea, jossa hyppäämme pyörien päälle ja ajamme kohti Lappeenrantaa. Lappeenrannasta käännymme kohti pohjoista ja suuntamme Joensuuhun. Joensuusta matkaamme rajan tuntumaan Möhköön. Seurailemme Susitaivalta Patvinsuolle, jossa siirrymme Karhunpolulle. Kuhmossa luultavasti teemme tilannearvion. Jos näyttää hyvältä, jatkamme vielä pohjoiseen kohti Hossaa, Taivalkoskea ja Syötettä. Ajelemme pääasiallisesti polkuja, metsäautoteitä tai hiekkateitä pitkin. Asfaltille eksymme vain olosuhteiden pakottamana.
Olen varannut aikaa noin 4-5 viikkoa, koska on hirvittävän vaikea arvioida matkan edistymistä. Huonot polut, hakkuualueet ja myrskytuhot hidastavat varmasti etenemistä. Toisaalta kyseessä on kesäloman kohokohta, joten en aio pilata sitä turhalla kiirehtimisellä. Jos aamulla nukuttaa, niin sitten nukutaan. Olen kuullut että Ruunaalla olisi eräät Suomen hienoimmat polut, joten siellä saattaa säiden suosiessa vierähtää yksi ylimääräinen päivä.
Reissu on vähintään haastava ja vaikea. Olen yrittänyt valmistaa itseänsi siihen mahdollisuuteen, että matka jäisi jostain syystä kesken. Arjessa pusken hankaluuksien läpi itsepäisesti itsestäni välittämättä. Tällä reissulla on syytä arvioida tilanteet tarkoin, sillä väärän päätöksen seuraukset voivat olla lopulliset. Suurimpia ”uhkia” ovat väsyneenä tapahtuvat tapaturmat. Helppo kohta muuttuu yllättävän tekniseksi kun mies on väsyttänyt itsensä pyörän päällä. Matka vaikuttaa tällä hetkellä isolta haasteelta, mutta aion hyökätä sen kimppuun  samalla taktiikalla kuin norsun syömiseen käytetään: pala kerrallaan. 
Välinepäivityksiä
Alkuperäisen suunnitelman mukaan, minun piti lähteä matkaan täysjoustollani eli Trek Fuel Ex8:lla. Aikaisemmilla matkoilla  olen kuitenkin vannonut yksinkertaisuuden nimeen, joten viime hetkillä ostin käytetyn Niner E.M.D-rungon ja Foxin keulan. Muut osat otin vanhasta 26” -maastopyörästäni.  Hankin uudet kiekot ja ulkorenkaiksi laitoin Contin X-King 2.4:set. Alkuperäiset kiekot olivat tubeless-kiekot eli niissä ei olisi tarvinnut käyttää sisärenkaita. Tubeleksella on selkeät etunsa, mutta en ole käyttänyt niitä kuin muutaman viikon ajan.  Kokemattomuus ajoi porsaan kotiin eli uudet kiekot ovat perinteiset sisäkumien kanssa käytettävät. Paikallinen pyöräliike toimi jälleen esimerkillisesti ja sain uudet kiekot nopeasti.
Vaihdoin myös hydrauliset Hayes nine -jarrut mekaanisiin Avid BB5 -jarruihin. Mekaaniset jarrut ovat helppo säättää ja korjata retkiolosuhteissakin. Mekaaniset levareissa käytetään vannejarrujen jarrukaapelia, joten varaosat ovat kevyitä ja ne ovat helppo asentaa ja säätää. Hydrauliset jarrut ovat selkeästi tehokkaammat, mutta ongelmia saattaa olla hankala korjata kotikonstein.
Minulla oli varastossa myös ylimääräinen 32-11 -takapakka, mutta huomasin, että 32-hammasta takana ei ole riittävän suuri 29”-renkaille. Ilman retkivarusteita mäet nousivat juuri sopivasti keveimmällä välityksellä, mutta varusteiden kanssa tekniset ja jyrkät mäet olisivat erittäin haastavia. Paikallisesta liikkeestä löytyi 34-11 -pakka, joten toivottavasti siinä riittää välitykset jyrkimpiinkin mäkiin.
Tavarankuljetussysteemit ovat pysyneet hyvin samankaltaisina kuin Trekissäkin. Vichassaan on tarkoitus laittaa vaatteet ja muutamia karttoja. Freeload eturäkin olen korvannut Wildcat Gearin kuivapussivaljailla. Kuivapussivaljaat ovat noin 700 grammaa kevyemmät, joten päätös oli lopulta helppo. 
Ohjaustankoon tulee riippumatto, sadekatos, kiilat ja muutama karttalehti. Reppuun tulee peitto, makuualusta, EA-tarvikkeet, elektroniikka, Leatherman ja ruokailutarvikkeet. Varaosat ja työkalut tulevat vaakaputken päälle laitettavaan gastankkiin. Luovuin juomapussista ja lähden reissuun vain yhdellä tai kahdella juomapullolla. Suomessa vettä löytyy melkein mistä vain, joten useamman litran kuljettaminen selässä ei lopulta kuulostanut ”kustannustehokkaalta”.  Ninerin m-kokoiseen runkoon mahtuu hyvin 0,75 litran pullon lisäksi hieman ahtaen 0,5 litran pullo. 


4 kommenttia:

  1. Hyvää matkaa, toivotaan rutkasti hyviä kokemuksia ja auringonpaistetta. Katselen viikkojen mittaan saako mies päivityksiä tänne blogiin aikaiseksi.

    T. 29er

    VastaaPoista
  2. Hyvää matkaa, toivotaan rutkasti hyviä kokemuksia ja auringonpaistetta. Katselen viikkojen mittaan saako mies päivityksiä tänne blogiin aikaiseksi.

    T. 29er

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos! Ensimmäiset ongelmat tulivat jo ennen lähtöä. Sunnuntaina (maanantaina lähtö) kurkku kipeänä, maanantaina kurkku oli kuin raastinrauta ja nielaisu teki todella kipeää. Lykkäsimme lähtöä keskiviikolle. Maanantai-tiistai -yönä nukuin vain tunnin vatsakramppien, oksentelun ja muiden vatsavaivojen vuoksi. Lähtö siirtyy vieläkin eteenpäin.

      Kaverini lähti jo polkemaan Lahti-Joensuu -väliä, minä lähden perjantai-sunnuntai -välisenä aikana junalla Joensuuhun, josta sitten siirrymme Möhköön ja menemme suoraan Susitaipaleelle. Toivottavasti ainoastaan Lahti-Joensu-väli jäi sairastelun vuoksi ajamatta.

      Poista
  3. Hyvää reissua ja kiitos paltsusta juuri ennen reissuasi.
    t. Marjaana ja Petter

    VastaaPoista