Stadibike järjestettiin Helsingin Suvilahdessa 14. - 15.5. Laimean GoExpon jälkeen odotukset eivät olleet korkealla. Helsinkiä tuntemattona harhailin Suvilahtea kohti. Yllätyksekseni huomasin, että aluetta lähestyessä katujen varsille oli ripustettu kylttejä, jotka ohjasivat kohti tapahtuma-aluetta. Vaikuttaa hyvältä. Kun viimein löysin pääportille, odotti siellä vartioitu pyöräparkkialue. Pyörä kiinni, kojulla viiden euron maksu, ranneke käteen ja alueelle.
StadiBike oli levittäytynyt laajalle alueelle. Pääportin läheisyydessä oli varaosakirppis. Alueelta löytyi mm. trialalue, pyöräpoolokaukalo, pumptrack, dirtti, testausalue, kojuja ja tietenkin sisälle rakennettu ”päämessualue”. Fillarifoorumilla on hieman purnattu kojujen ja toimipisteiden hajanaista asettelua. Minun mielestä hajanainen asettelu lupaa hyvää tuleville vuosille. Tilaa laajentaa on vaikka kuinka paljon ja laajentumisen ei välttämättä tarvitse tarkoittaa lisää näytteilleasettajia.
Jokin RataJopon ulkomuodossa viehättää... I wonder what it is? |
Alueella liikkuessa huomasi, että kuinka monenkirjavaa porukkaa pyöräilijät ovat. Paikalla oli mm. yksivaihteisten kannattajia, dirttihemmoja ja -helunoita, maantiepyöräilijöitä ja taviksia. Kuinkahan monta erilaista näkemystä pyöräilyn kehittämisestä alueelta löytyi. Ehkäpä pyöräilyn kehittäminen käsitteenä on yhtä hyödytön kuin palloilun kehittäminen. Juu-u, kaikkien mielestä sitä pitää kehittää, mutta kaikki ovat erimieltä prioriteeteista. StadiBike kuintekin tarjosi kaikille yhteisen foorumin kohdata toisenlaisia pyöräilijöitä ja kurkistaa heidän maailmaansa. Erityisen hyvä idea oli sallia vierailijoiden tuoda omia fillareita alueelle. Paremmalla säällä olisin istuskellut pitempään ulkosalla ja kuvaillut ja jututtanut ihmisiä pyöriensä kanssa. Bongasin elämäni ensimmäinen LivePugsleyn. Tulevaisuudessa ideaa kannattaa jalostaa pitemmälle.
Alueen yleiskatsauksen jälkeen oli aika tutustua kojuihin ja näyttämöihin tarkemmin. Hallissa huomioni kiinnittyi erityisesti classicbike.fi kojuun. Kaksi komeasti pukeutunutta puheliasta herrasmiestä esitteli englantilaisen Pashleyn tuotteitta. Komeiden peruspyörien lisäksi kuulin ilouutisia: classicbike aikoo tuoda Moultonin TSR-sarjaa Suomeen. Ainakin TSR 30 olisi valikoimissa, mutta tarkemmin he eivät mallistosta osanneet kertoa. TSR 30 voisi olla seuraava miniveloni. Toivottavasti yha useampi uskaltautuisi teille ja kaduille esittelemään englantilaista eleganssia.
Classicbiken vastapäätä oli Pelagon koju. Koju oli melkein identinen GoExpon kojuun verrattuna: Brooksin satuloita, Carradicen satulalaukkuja, crossari seinällä ja muutama komeasti tuotettu fillarilehti. Ehdin vaihtaa muutaman sanan Pelagon esittelijän kanssa Carradicen longflap Camperista. Tukisin mielelläni kivijalkakauppoja, mutta n. 90 € tuotteesta, jonka saa SJS cyclesista 81 € (sis. hillittömät postikulut) on liikaa. Toivottavasti tulevaisuudessa Suomeen saadaan mm. Carradicea ja Brooksia kilpailukykyiseen hintaan.
Kolmas koju, jonka vierellä vierähti enemmän aikaa kuului Liikenneturvalle. Keskutelimme mm. polkupyöräkypärän käytöstä ja sen hyödyistä ja haitoista. Minä pidän kypärää aina kun ajan fillarilla, mutta olen vahvasti kypäräpakkoa vastaan. Kypäräpakko on laskenut pyöräilijöiden määrää monissa maissa (mm. Uusi-Seelanti ja Australia) . Liikenneturvan edustaja argumentoi kypärän käytön puolesta mm. Noora Airaksisen tutkimukseen vedoten. Airaksisen tutkimuksessa on arvioitu mm. Pohjois-Kymenlaakson sairaanhoitopiirin pyöräilyonnettomuuksia ja niiden vakavuutta. Kypärän käyttö tutkimuksen mukaan vähentää päähän kohdistuneita vammoja (ilman kypärää 43 % vammoista kohdistuu päähän ja kypärän kanssa 15 % vammoista kohdistuu päähän).
Tutkimuksessa mainitaan, että kolmannes kypärättömistä onnettomuuksista on tapahtunut alkoholin vaikutuksen alaisena ja tutkimus ei huomioi myöskään onnettomuusherkkyyttä suhteessa kypärän käyttöön. Tutkimuksen johtopäätöksissä ehdotetaan kypäräpakon sanktioimista, mutta perusteet ovat mielestäni vähintään heikot (merkittävä osa onnettomuuksista on sattunut alkoholin vaikutuksen alaisena, vrt. nopeusrajoitusta pitää laskea koska rattijuopot ajavat 80 km/h vauhdissa pihalle ja loukkaavat itsensä) esitetyn aineiston perusteella. Kypäräpakko ja sanktioimisen hyödyt ovat esitetyn aineiston perusteella vähäiset suhteessa pyöräilyn suosion mahdolliseen laskuun. Tutkimuksen ansioksi on mainittava, että se tuo esille merkittävän osan tilastoimattomista pyöräilytapaturmista. Keskusteltaessa pyöräilyonnettomuuksista yleensä vetoan poliisin tai vakuutusyhtiöiden tilastoihin, mutta ne eivät kerro lähellekkään koko totuutta pyöräilytapaturmien määrästä. Hyvä keskustelu, joka muokkasi mielipidettäni lievempään suuntaan. Suuri kiitos, liikenneturvan edustaja ajastasi!
Keskutelun lomassa rouvan takin sisällä soi hälytys, joka merkitsi sitä, että paikalla ollut keskutelija sai ilmaisen fillarivalosetin. Kiitos siitä, luovutan valot sellaiselle, joka tarvitsee sitä!
Miten kehittäisin tapahtumaa? StadiBikelle on mielestäni loistava mahdollisuus kehittyä enemmän erilaisia pyöräilykulttuureja esiteleväksi tapahtumaksi kuin markkinahenkiseksi messuksi. Laajalla alueella on tilaa mm. erilaisille taitoradoille (esim. tavarafillaritaitorata, isä-lapsi -kisa, taittopyörän taittaminen jne.), erilaisille esittelyille (tavarafillarit, perhefillarit, taittofillarit, yksivaiden, pyöräpoolo,dirt, bmx, pumptrack, trial, kiihdytyskisat, minivelot, nojapyörät, triket, erikoispyörät, pyörät apuvälineenä). Mielestäni olisi arvokkaampaa saada pyöräilijät tutustumaan uusiin tapoihin käyttää fillaria, herättää keskutelua ja yhteistyötä eri intressiryhmien välille. Varmasti myös maahantuojat ja jälleenmyyjät hyötyisivät uudenlaisesta tapahtumasta väsyneen GoExpon tilalla / rinnalla.
Ainoa miinus tapahtumassa oli taittofillareiden täydellinen näkymättömyys. Ei yhtään, null, zero, ohne, nicht, njet, no single one!
Kommentoi, kritisoi, kehu, keskutele! Kommenttitoiminto on helppo käyttää ja avoin kaikille. Jos tarvitset liikenneturvan valosettiä, ilmoita asiasta kommentissa, niin lähetän sen sinulle. Useamman pyynnön tapauksessa paras perustelu voittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti