tiistai 27. syyskuuta 2011

Taittopyörän säilyttäminen kerrostalossa


Edellisessä blogiartikkelissa pohdiskelin, kuinka taittopyörä on suunniteltu ratkaisemaan hyvin spesifi kuljetukseen liittyvä ongelma. Taittopyörä tarjoaa kuitenkin myös hyviä omalaatuisia ratkaisumalleja normaaliin arkikäyttöön, joita kaikkia ei varmasti ole ajateltu suunniteltaessa. Aiemmassa artikkelissa kerroin kuinka Eazy Wheelsit ja T-bag muuttavat Bromptonin ostoskärryksi. FillariFoorumilla on käyty keskustelua polkupyörän säilyttämisestä kerrostaloasunossa. Taittopyörät tarjoavat tähänkin oman ratkaisumallinsa.
Monet eivät mielellään säilytä omaa arvokasta pyöräänsä esimerkiksi pihan pyörätelineissä tai edes yhteisessä pyörävarastossa. On helppo olla näiden ihmisten kanssa samaa mieltä, sillä monet arvopyörät ovat hävinneet jopa kerrostalojen asuntokohtaisista häkkivarastoista. Ison pyörän kantaminen sisälle ja siisti säilyttäminen asumistiloissa vaatii kuitenkin erikoisjärjestelyjä ja viitseliäisyyttä. FillariFoorumin keskuteluissa esiin tulleet ratkaisut ovatkin olleet vähintäänkin innovatiivisia ja mielenkiintoisia. Mitäpä sitä ei tekisi rakkaansa hyvinvoinnin puolesta. Taittopyörien säilyttäminen asumistiloissa on kuitenkin paljon helpompaa ja ne vievät merkittävästi vähemmän tilaa.
Miten me olemme ratkaisseet pyörien säilytyksen
Meillä on keskikokoinen kaksio kerrostalossa Hyvinkäällä. Säilytämme huoneistossa neljää polkupyörää, joista kolme on aina taitettuna. Pääasiallisesti käyttämme pyörät eli Bromptonit ovat aina helposti mukaan otettavissa. Tällä hetkellä ne ovat olohuoneessa piirongin vieressä, mutta meidän asunnosta löytyyy useita hyviä paikkoja erilaisiin säilytystarpeisiin. 
Brompton on helppo sijoittaa melkein minne vain symmetrisen muotonsa ansiosta.  Minun P6R on Elinan M3R:ää hieman isompi, sillä minulla on pitempi satulaputki ja Brooksin satula asennettuna kohtuu taakse. Minun pyörän mitat taitettuna ovat 65 cm korkeutta, 29 cm leveyttä ja 63 cm pituutta. Pyörän tilavuus taitettuna on noin 119 litraa. Paketista ei törrötä ylimääräisiä ulokkeita ja sen laittaa huoletta ahtaanpaankin paikkaan, sillä ketjut jäävät sievästi paketin keskelle.
Me asumme kolmannessa kerroksessa ja meidän talossa on superhidas hissi. Yleensä taitamme pyörät ulkona ja kannamme taitetun pyörän sisälle rappusia käyttäen. Minun pyörä painaa säilytyspussin ja säilytyspussin pussin kanssa melko tasan 13 kg. Pyörä saattaa kuullostaa painavalta, mutta minä kannan puutarhaletkun paksuisilla käsivärsillani sen helposti yläkertaan. Bromptonia on helppo kantaa satulasta tai satulatolpan vierestä runkoputkesta. Paketti on niin pieni, että kättä ei tarvitse ojentaa vartalosta poispäin. 
Meidän Dahonin kantaminen on hieman haastavampaa kuin Bromptonin. Molemmat pyörät painavat melkein yhtä paljon, mutta Dahonin paketti on merkittävästi suurempi, epäsymmetrinen ja ketjut jäävät näkyviin toiselle puolelle. Ketjujen takia täytyy olla tarkkana, että kantaa pyörää oikealta puolelta. Dahonia kantaessa joutuu ojentamaan kättä hieman poispäin vartalosta, jolloin kantamisesta tulee jonkin verran raskaampaa. Elina on minua aika paljon lyhyempi ja hän ei mielellään kantele tai nostele Dahonia. Bromptonin kanssa hänellä ei ole ongelmia.
Säilyttäminen muualla kuin kotona
Koti ei ole ainoa paikka, jossa säilyttäminen/pysäköinti voi olla ongelma. Töissä, asioidessa, harrastuksissa ja muissa riennoissa pyörät joutuu hyvin usein jättämään ulkosalle sään ja rosvojen armoille. Jotta pyörä olisi turvassa satunnaisilta varkailta, tulisi se lukita kiinteään rakennelmaan kiinni. Ammattivoroilta suojaaminen ulkosalla on miltei mahdotonta, sillä heillä tieto, taito ja välineet lukon kuin lukon aukaisuun. Huono lukko ei pidättele ketään ja hyväkin lukko vain hidastaa ammattilaista. 
Taittopyörän ominaisuuksien luova käyttäminen tuo apua myös lukitsemisongelmaan. Minä ja Elina ajamme usein taittopyörillä töihin. Elina vie pyöränsä oman työpisteensä pöydän alle ja minä luotan opettajakolleegoihin sen verran, että jätän sen opettajainhuoneen eteiseen. Kuivalla kelillä pyöristä tulee mitätön määrä hiekkaa sisälle, mutta sateella kannattaa muistaa siistijää ja laittaa jokin alusta pyörän alle. Kummankin työpaikalla pyörä on herättänyt enemmän uteliasta kiinnostusta kuin paheksuntaa. Minulle ainakaan ei ole asiasta huomautettu.
Olen vienyt pyörän taittetuna ja huputettuna kahvilaan, ravintolaan ja kirjastoon. Koskaan kukaan ei ole tullut kysymään ”matkalaukkuni” sisältöä ja olen pitänyt huolen, että en jätä sotkua jälkeeni. Voisin kuvitella, että paikoissa, joissa on miehitetty narikka, pyörän voisi jättää muiden ulkovaatteiden kanssa sinne. En ole vielä itse kokeillut narikkahenkilökunnan suhtautumista asiaan, mutta esimerkiksi Hyvinkää-salissa asiaa voisi joskus kokeilla.
Jos Sinulla Hyvä Lukija on kokemuksia luovasta taittopyörän käytöstä, kommentoi ja jaa kokemuksesi minun ja muiden lukijoiden kanssa. Kiitos!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti