maanantai 17. lokakuuta 2011

Avon Valley Cyclerin kuljetuslaukku Bromptonille



Brompton World Championshipseihin vein luonnollisesti oman pyörän. Kyseistä reissua varten hankin Bromptonin B-bagin, joka on Bromptonin oma pehmeä kuljetuslaukku. Laukussa on kova metallipohja ja rullat, joten laukku ei pakkaudu pieneen tilaan ja on suhteellisen painava. Olin hieman pettynyt arvokkaaseen laukkuun, sillä se ei täyttänyt odotuksiani retkipyöräilijän täydellisenä kuljetusratkaisuna.
Ajattelin, että Carradicen laukku olisi loistava vaihtoehto. Carradicen laukku on ollut loppu jo tovin ja uudesta tuotantoerästä ei ole tietoakaan. Carradicen jämiä etsiessäni Google toi eteeni Avon Valley Cycleryn eli tutummin foldingbikes.co.uk:n pehmeän kuljetuslaukun. Laukku on halpa verrattuna Brompton B-bagiin, mutta siinä on vähemmän ominaisuuksia ja se on viimeistelty huomattavasti karkeammin.
Laukku on hyvin tyköistuva, eli pitkällä satulaputkella varustettu pyörä mahtuu juuri ja juuri sisään. Sivuille jää kuitenkin ylimääräistä tilaa erilaisille suojauksille. Laukussa ei ole pehmuisteita, joten pyörä on syytä suojata lentokenttien matkalaukkusankareilta. Laitoin runkoputkien ja ohjainkannattimen ympärille halkaistua solumuovia. Takahaarukan putkiin laitoin solumuovia ja Bike Fridayn chainstay-suojan, joka on tehty halkaistusta pehmeästä vesiletkusta. Sivuille laitan varmistuksena pahvit pahimmilta kolhuilta suojaamaan. Pahvit aion hylätä perillä, mutta solumuovit säilytän paluumatkaa varten.
En ole ehtinyt kuljettaa pyörää laukussa kuin yhden kerran. Laukussa on rujo olkahihna. Ulkonäöstään huolimatta se toimii kuin unelma. Toisella puolella on myös kahva, josta laukkua voi tukea olkahihnalla kannettaessa. Olkahihnan kiinnitys on omituinen, sillä toisessa päässä on pikalukko ja toinen pää täytyy pujoittaa solkien läpi. Ei järin nopea systeemi purettavaksi lentokentällä. Laukussa on  perinteiset kahtokahvat. 
Tärkein ominaisuus Avon valley Cycleryn laukussa on taitettavuus. Se taittuu kohtuu pieneen tilaan (katso kuva). Aion kuljettaa laukkua Bromptonin tarakalla. Laukku painaa noin kilon. Toivottavasti laukku on hintansa väärti!

2 kommenttia:

  1. Olen miettinyt Bromptonille kuljetustapaa, jolla sen saisi piiloon raitiovaunujen teräväsilmäisiltä kuljettajilta. Paljon muita vaatimuksia ei sitten olisikaan. Todennäköisesti päädyn johonkin omatekoiseen viritykseen, satanen pelkästä kassista tuntuu turhan paljolta.

    Pyörä voisi kulkea jonkinlaisessa kaavussakin. Alhaalta auki, pujotetaan kokoon taitetun pyörän päälle ja päällä aukko, josta sitä voisi kantaa. Onko lukijoilla mkäytössä omia virityksiä?

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista! Tulin juuri reissusta, joten en ole omaa mielipidettäni asiaan vielä antanut.

    Bromptonin oma "kaapu" toimii minulla ja avovaimolla erittäin hyvin. Kaavun vetoketju avataan ja laitetaan pyörän ylle. Sen jälkeen vetoketju vain kiinni ja avot, kukaan ei tiedä mikä kaavun sisällä on.

    Kuljetussuoja ja satulaan kiinnitettävä pussi maksavat 40€, joten mikään halpa viritelmä se ei ole. Toimiva joka tapauksessa.

    Ville

    VastaaPoista