Olen kerännyt tälle sivulle kysymyksiä, joihin olen törmännyt pienillä pyörillä ajaessani. Jos sinulla on mielessäsi lisää kysymyksiä, laitathan ne alas kommenttiosioon.
Taittopyöristä
- Pitääkö pienillä renkailla polkea enemmän?
- Pienillä ja taittopyörillä ei tarvitse polke enempää kuin isoilla pyörilläkään. Pienet renkaan pyörivät enemmän, mutta ajajan ei tarvitse tehdä ”ylitöitä”. Pienien renkaiden lyhyempi kierähdysmatka kompensoidaan vaihteilla. Isompi eturatas ja pienemmät takarattaat takaavat nopean etenemisen. Pienillä renkailla on hieman enemmän vierintävastusta ja laakerikitkaa, mutta niitä ei huomaa ajaessa.
- Onko pienellä pyörällä ajaminen raskaampaa?
- Katso yllä. Saman vauhdin ajaminen pienellä pyörällä saattaa olla marginaalisesti raskaampaa kuin isolla pyörällä. Pienet renkaat rullaavat kokonsa vuoksi hieman huonommin ja laakerit joutuvat pyörimään enemmän. Toisaalta pienillä renkailla on vähäisempi ilmanvastus. Pienillä pyörillä on tärkeä käyttää hyviä renkaita ja korkeita paineita. Korkeat paineiden kanssa pienet renkaat litistyvät mahdollisimman vähän ja ne rullaavat paremmin.
- Ovatko pienet pyörät epävakaampia kuin isot pyörät?
- Pienet pyörät saattavat tuntua epävakaammilta ajaa, jos olet ajanut ainoastaan tai pitkään isolla pyörällä. Pienien pyörien gyroskooppiset voimat ovat pienemmät, joten niitä on helpompi kääntää. Herkempään ohjaukseen tottuu kuitenkin hyvin pian ja se alkaa tuntumaan normaalilta. Aikaisemmin isommat pyörät tuntuivat taittopyörien jälkeen raiteilla kulkevilta junilta, mutta nyt pystyn vaihtamaan pyörää ilman totuttautumiseen kuluvaa aikaa. Vinkki: Jos taittopyörä tuntuu epävakaalta tai huteralta ensimmäisellä kerralla, anna itsellesi muutama ajokerta aikaa totuttautua tuntumaan.
- Kuinka kovaa pyörillä pääsee?
- Toisilla taittopyörillä pääsee juuri niin kovaa kuin jaksaa polkea. Pystypyörien nopeusennätys oli jonkin aikaa Moultonilla ajettu. Moulton käyttää 17” -renkaita. Toisen taittopyörät ovat taas suunniteltu hiljaisempaan ajamiseen. Esimerkiksi Stridan ”suositusnopeudeksi” annetaan 19 km/h. Nopeus riippuu polkijasta ja pyörässä olevista välityksistä.
- Miten pitkän matkan pyörällä voi ajaa?
- Katso myös edellinen vastaus. Jotkut taittopyörät on suunniteltu pitkiä matkoja varten. Esimerkiksi Dahon speed TR, Moultonit ja Bike Fridayt ovat täysverisiä retkipyöriä, joita on käytetty maailmanympärimatkoilla. Bromptonit ja suurin osa muista pyöristä on suunniteltu keskimatkoille, joilla on hyvä ajaa pitempäänkin, mutta taitettavuudelle on annettu iso merkitys. Osa taittopyöristä on suunniteltu vain lyhyitä pyrähdyksiä varten, joten taittavuus on ajettavuutta merkittävämpi asia. Hyviä esimerkkejä edellisistä ovat mm. Strida ja A-bike. Taittoyörät ovat aina kompromissi koon, taitettavuuden ja ajettavuuden välillä.
- Montako vaihdetta pyörissä on?
- Taittopyörien vaihteiden lukumäärä vaihtelee yhden ja kolmenkymmenen välillä.
- Ovatko taittopyörät kalliita?
- Kuten kaikissa muissakin pyörissä, markkinoilla on tarjolla halpoja, vähän kalliimpia ja todella kalliitta pyöriä. Hinnan arvioiminen on hyvin subjektiivinen toimenpide. Harrastajalle 2000 € ei ole paljon, kun taas arkipyöräilijälle 400 € on jo liikaa. Taittopyörä on hyötypyörä, joten pyörän hintaa pitää arvioida käyttöarvon mukaan. Jos minä ottaisin mukaan ison pyörän jokaiselle työmatkalle mukaan, maksaisi Brompton itsensä takaisin 119 työpäivän aikana ((1000 €/ 4,20€)/2). Toisaalta taittopyörän kuljettaminen on paljon vaivattomampaa kuin ison pyörän ja sillä on nopeampi liikkua kuin jalan. Kuinka paljon annat arvoa ”mittaamattomalle” arvolle. Mielestäni Brompton tai hyvä Dahon on hintansa vertainen investointi, sillä se kestää hyvin hoidettuna vuosikymmeniä. Kertahintana 1000 € on paljon, mutta hyötyä saa pitkään ja kaikkea ei voi mitata rahassa.
- Millainen taittopyörä on minulle paras?
- Riippu tarpeistasi. Mihin tarvitset taittopyörää? Kuljetatko pyörää päivittäin junassa ja ajat vain lyhyitä matkoja aseman ja työpaikan välillä. Onko taittopyörä päivittäinen asiointi pyörä, jota taitetaan vain harvoin? Harkitse tarkoin mitä tarvitset ja arvioi, mitkä ovat tärkeimpiä ominaisuuksia pyörässä (taitettavuus, koko, hinta, ajettavuus). Kun tiedät, mitä tarvitset, on helpompi tutkia valmistajien sivuja ja koeajaa pyöriä.
- Voiko taittopyöriä kuljettaa ilmaiseksi junissa?
- Voi.
- Voiko taittopyöriä kuljettaa ilmaiseksi linja-autoissa?
- Asiaan ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Matkahuollon sivuilla ei mainita erikseen taittopyöriä ja tavallisista pyöristäkin sanotaan, että niistä saatetaan periä maksu. Huputettu pyörä ei vie enempää tilaa kuin matkalaukku, joten sen saattaa saada viedä ilmaiseksi bussiin. Matkustamon tilat ovat aina ahtaat, joten minä laittaisin pyörän alas tavaratilaan. Lähiliikenteen busseissa huputtaisin pyörän ja kantaisin sitä kuin matkalaukkua enkä teksisi siitä numeroa. Pitäisiköhän ensikesänä tehdä linja-auto tourinkia taittopyörän kanssa, että kokemusta kertyisi enemmän.
- Mistä saan enemmän tietoa taittopyöristä
- A to B. Englantilainen taittopyöriin erikoistunut lehti. Nyt ilmainen digiversiona!
- Bike Forums.
- Pienet Pyörät- blogi päivittyy viikoittain.
- Greenbike
- Hyvin palveleva paikallinen pyöräliike. Hyvinkäällä FillariCenter.
Terve!
VastaaPoistaKuljetin taittopyörää viime kesänä aika paljon linja-autoissa (pitkän matkan linjat), ja maksusta keskusteltiin vain silloin kun en muistanut huputtaa sitä. Linja-autoilla on ilmeisesti määräys ottaa hinta polkupyöristä, eikä siinä ole kokoa määritelty.
Kiitos tiedosta! Näin tuota matkahuollon "ohjetta" voisi tulkita. Se on jännä juttu kuinka matkalaukun kokoinen väline muuttuu maksulliseksi, kun sille annetaan "polkupyörän" leima. Joutuuko esim. matkalaukusta maksamaan linja-autossa? No olipa miten tahansa, huputtamisen vaivalla fillari kulkee ilmaiseksi!
Poista